butlletí fh 19

28

Upload: fent-historia-associacio-catalana-destudis-historics

Post on 17-Mar-2016

241 views

Category:

Documents


4 download

DESCRIPTION

Butlletí especial commemoratiu dels 10 anys de l'associació. La portada i contraportada s'han imprés en color. Dossier dedicat a l'ex-Iugoslàvia.

TRANSCRIPT

Page 1: Butlletí FH 19

1

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Page 2: Butlletí FH 19

2

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Si hasta ese momento las pre-ocupaciones principales habíansido de carácter jurídico-admi-nistrativo –elaborar unos estatu-tos adecuados o averiguarcuáles eran los requisitos que sedebían cumplir–; a partir deentonces cambiaron las priori-dades. El primer paso estabadado y teníamos que empezar acaminar.

El reto para cuatro «novatas» eraenorme pero nuestra decisión deno perder el contacto con laHistoria y de crear un espaciopropio y riguroso, al margen delmundo académico, donde poderdesarrollar una trayectoria comohistoriadoras era todavía mayor.Éramos muy conscientes de lasescasas posibilidades que lamayoría de las personas licencia-das en Historia tenían de traba-jar en algo relacionado, más omenos directamente, con susestudios. Nosotras prácticamenteninguna. Era y sigue siendo unacarrera con escasas salidaslaborales pero con grandes dosisde vocación que no queríamosver frustrada.

Los objetivos que nos propusimosalcanzar eran a la vez simples yambiciosos. No pretendíamoscrear un grupo para compartirsolamente inquietudes o lectu-ras, queríamos compartir tam-bién información, darnos apoyomutuo, crear grupos de trabajo,publicar un boletín –como el queestá en tus manos– que fuera a la

Ma. Isabel Gascón Uceda

Socia fundadora

El 12 de Julio del año 2001 Fent Història seinscribía en el registro de asociaciones de laGeneralitat de Catalunya. Atrás quedaban loslargos meses de trabajo, dudas, incertidumbre yalgunas reticencias. Los primeros obstáculos sehabían salvado. Un mes antes, el 2 de junio, cuatromujeres con la licenciatura todavía reciente,celebrábamos la primera asamblea oficial de laque salió el acta fundacional. Ya éramos,formalmente, una Asociación.

vez una herramienta de aprendi-zaje y un medio de difusión en elque se recogieran las diferentesinquietudes de las personasasociadas; tener una página Web,programar una actividad men-sual para que los socios y lassocias pudieran participar, yafuera simplemente como asisten-tes o como protagonistas. Miran-do hacia atrás es una gransatisfacción ver que las cosasque en aquel momento nosparecían casi inalcanzables nosólo se han conseguido sino quese han mantenido a lo largo deltiempo, con el esfuerzo continua-do que eso implica, y se hanmejorado y ampliado.

Gracias al trabajo de muchaspersonas –la participación yrespuesta de las personas asocia-das ha sido siempre entusiasta ypositiva– Fent Història ha estadopresente durante estos años enacontecimientos ciudadanos,implicándose como institución yhaciendo cómplice a la ciudada-nía. Se ha participado en feriasde entidades y se han programa-do lecturas públicas con granafluencia de público. Se hanhecho jornadas científicas sobretemas de actualidad, se hamantenido puntualmente infor-mados a los socios y socias deactividades relacionadas con laHistoria y de las convocatorias debecas y subvenciones de diferen-tes organismos. Se ha llevado acabo un importante proyecto de

investigación y, desde hace cincoaños, se está realizando una granlabor de difusión de la Historia através de cursos y conferenciasen centros cívicos y entidadesculturales.

Por otra parte, los apoyos y lacolaboración desinteresada deprofesores universitarios y depersonas expertas en diversoscampos que hemos encontrado alo largo de este tiempo ha sidoabrumadora. Sin ellos no habríasido posible llegar tan lejos. Noes el momento adecuado paracuantificar, pesar, medir ycontar las actividades realizadas,las instituciones con las quehemos colaborado, ni de citarnombres. La lista sería intermi-nable y, seguramente, incomple-ta –quien tenga curiosidad puedeconsultar todos los datos enwww.fenthistoria.org– ahora es elmomento de agradecer muysinceramente los apoyos, ánimos,complicidades y el esfuerzo ytrabajo de todas las personas quehan hecho posible la materializa-ción de aquel sueño. Es elmomento de seguir trabajandopara ampliar conocimientos,estrechar las solidaridades entrelas personas asociadas y de abrirnuevos caminos.

Si la Historia nos lleva a seguirlas huellas del pasado, nuestrapequeña historia nos empujahacia delante y esperamos queFent Història llegue a cumplirmuchos años más.

Comida en «Els 4Gats» de las socias fundadoras, el 19 de octubre de2001, para celebrar la fundación de la asociación. De izquierda aderecha: M. Isabel Gascón, Soledad Reyes, Elena Ràfols y Maria Verdú.

... ¡¡¡Y que cumplas muchos más!!!Fent Història

Page 3: Butlletí FH 19

3

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Editorial ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Aquest número del butlletí de Fent Història que teniu a les mansrepresenta un moment especial de la nostra Història. No solamentdemostra la nostra constància durant 10 anys, sinó la nostracapacitat de produir sense gairebé recursos una publicació per arecollir l’activitat dels nostres socis i contribuir en la sevaprofessionalització, amb un temari interessant que no proveïm deretalls i materials sobrants, sinó de materials inèdits que escrivimamb compromís, rigor, entusiasme, hores d’arxiu i recerca…

Així doncs dels continguts d’aquest número n’estem, com sempre,orgullosos. S’estrena en Lluís Corominas, que ens ajuda acommemorar que, ara fa cent anys, es va produir a Barcelona elprimer enlairament d’una dona pilot a Espanya.

També comptem, gràcies a les gestions de la Victòria Medina, ambun apassionant article de Francesc Bailón sobre la tràgicaexpedició a l’Àrtic de Sir John Franklin. I amb la participació de lacatedràtica d’Història Moderna de la UB Maria Ángeles PérezSamper, gràcies a la Isabel Gascón, qui –com a sòcia fundadora delnostre col·lectiu– ens explica també com van ser els inicis de lanostra associació i fa a més un balanç de la feina desenvolupadadurant aquests 10 anys de vida.

Amb aquest número hem volgut celebrar aquest moment tanimportant de la nostra història amb una portada a tot color,dissenyada per la nostra companya Eva López, un veritablemanifest de la nostra passió per la Història.

Finalment, cal dir que el nostre company Octavi Mallorquí hacoordinat un dossier molt especial dedicat a l’ex-Iugoslàvia perquès’acompleixen enguany 20 anys del començament de la tragèdiaque va escapçar la pàtria comuna dels eslaus del sud; un avanç d’uninteressantíssim cicle que coordinarà per al Programa Altaveu delClub d’Amics de la UNESCO la propera tardor.

Fa 10 anys que les inquietuds d’un grapat de llicenciades enHistòria es van materialitzar en una associació que vol aixoplugarles inquietuds insatisfetes de tants humanistes que veuen com ladificultat d’encabir-se en el mercat els allunya de la ciència en laque es van formar.

Continuarem intentant obrir petites vies de creixement professional.Volem contribuir a que s’alcin veus del passat que altreshistoriadors ignoren. Volem escoltar les necessitatshistoriogràfiques de la nostra societat. Volem constituir xarxes desuport mutu per als investigadors. Volem professionalitzar-noscreant productes culturals de qualitat que combinin rigor ambdivulgació. Tenim moltes idees i moltes ganes; sovint ens falta eltemps i –sobre tot– el finançament. Però hem anat superant tots elsinconvenients durant 10 anys per arribar fins aquí, i continuaremfent-ho.

Volem també, per acabar, celebrar l’arribada d’aquest 2011, tansignificatiu per a nosaltres, que ens ha sorprès amb unesmobilitzacions socials que, començant en el món àrab hancontinuat estenent-se fins el nostre país, en la demanda d’unademocràcia inexistent o clarament millorable, segons els casos, ique, segur, també faran Història.

Wikipedia.org

Baixrelleu de Gradiva,inspirador del nostre logotip.

Page 4: Butlletí FH 19

4

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Articles ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

La firma convidada

María de los Ángeles Pérez SamperUniversitat de Barcelona

Las tres eran bebidas exóticas.Ninguna era europea ni podía sercultivada en Europa. Venían depaíses muy lejanos; el cacao deAmérica, el café, originario deArabia, también procedía en sumayor parte de tierras america-nas, el té de la India y China...fueron objeto de un activo comer-cio y dieron lugar a grandesnegocios. Su mismo exotismo lashizo atractivas y las tres comenza-ron su trayectoria europea comobebidas de prestigio social,iniciándose su consumo en laCorte y entre las clases altas,para ir difundiéndose paulatina-mente entre las diversas capas dela sociedad. Como bebidas nuevasgeneraron grandes debates ypolémicas, tanto médicas comomorales, pero gozaron en generalde un gran prestigio dietético.Sus partidarios las considerabancasi maravillosas, una especie deremedios universales. Las tresgeneraron rituales de prepara-ción y consumo. Para ellas secrearon objetos especiales:chocolateras, cafeteras, teteras,...y desarrollaron acompañamien-tos, como pastas o dulces. Yaunque las tres tuvieron unimportante consumo privado,como un placer íntimo y perso-nal, eran fundamentalmentebebidas de sociabilidad, que seconsumían en reuniones y tertu-lias y en lugares públicos, comolos famosos cafés.

Marcaron con su aroma losmomentos de encuentro y tratosocial y generaron y favorecieronesas situaciones, creando enocasiones la oportunidad propi-cia, sus propios tiempos y suspropios espacios. Cada una a sumanera, chocolate, té y caféfueron, frente al vino de lasclases populares, las grandesbebidas de sociabilidad de lasclases acomodadas de la Españadel Setecientos. Consumidas porsí mismas, por su valor alimenti-cio y por el placer del gusto,alcanzaban todo su significadocomo ejes de encuentro y derelación social1.

El café fue una de las grandesnovedades del siglo XVIII y semanifestó como la bebida deplacer más propia del Siglo de lasLuces. Bebida ligada a la inteli-gencia, al ingenio, a la razón.Introducida como bebida desobremesa, tuvo tal éxito que seextendió a todas las horas del díay a cualquier ocasión y circuns-tancia, creando sus propiosespacios y establecimientos; loscafés.

El café lo definía así el Dicciona-rio de Autoridades en 1726:

«Especie de haba pequeña con sucascarilla u hollejo, de color algoobscuro, la qual se cría en unasvainillas. (…) Tostada esta fruta yhecha polvos con agua caliente, sirvede bebida usual: cuyo uso vino delAsia no ha mucho tiempo.»

De manera más poética lo definíaTalleyrand:

«Caliente como el infierno, negrocomo el diablo, puro como un ángel ydulce como el amor.»

La moda del café se introdujo enEspaña como bebida de sobreme-sa en los grandes banquetes.Generalmente se servía en unasala aparte, con el fin de permitirun tiempo de descanso.

Además de considerarlo unplacer en sí mismo, al café se le

atribuían virtudes especiales paraayudar a hacer la digestión detan desbordantes festines. Paraservirlo se disponía de una vajillaespecial, con platos, tacitas ycucharitas diseñados para ello. Elcafé se tomaba solo o con leche, agusto del consumidor, y seendulzaba con azúcar, en mayor omenor cantidad, también segúnlos gustos particulares. Enocasiones se completaba el cafécon licores, como el marrasquino.

Si la calidad del chocolate espa-ñol era famosa en todo el mundo,parece que el café tambiéngozaba de una gran reputación.El Marqués de Langle en su Viajede Fígaro a España, de 1784,dedicaba un encendido elogio alcafé que se bebía en Madrid:

«Creo que Madrid es el sitio de latierra en que se toma mejor café; ¡quédeliciosa es esa bebida! ¡Más delicio-sa cien veces que todos los licores delmundo! El vino emborracha, lacerveza embrutece, la sidra duerme,el aguardiente quema; pero el caféalegra, anima, exalta, electriza; el cafépuebla la cabeza de ideas, de imáge-nes; al hombre que ha tomado café enabundancia, no le falta más que unamujer, una pluma y tinta.»2

Juan de la Mata en su Arte deRepostería le dedicaba al café unapartado, explicando sus caracte-rísticas naturales, el modo de

El café de lasluces y lasluces del café

Chocolate, café y té constituyen una trilogía importante entre losplaceres del paladar y del entretenimiento. Incorporados endiferentes épocas, el chocolate antes, a partir del siglo XVI; mástarde, ya en el siglo XVIII –cuando el chocolate había llegado a sumáximo esplendor– el café y el té; y aceptados en diferentes grados–más el chocolate, progresivamente el café, mucho menos el té–fueron las tres bebidas calientes, no alcohólicas, que marcaron lascostumbres alimentarias y sociales de la España del Siglo de lasLuces y que siguieron y siguen triunfando hasta el día de hoy.

1 María de los Ángeles Pérez Samper: Mesas y cocinas en la España del siglo XVIII, Gijón, Trea, 2011.2 José García Mercadal: Viajes de extranjeros por España y Portugal, Madrid, Aguilar, 1962, vol. III, p. 1330.

Page 5: Butlletí FH 19

5

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

tostarlo, molerlo y conservarlohasta el momento de prepararlo:

«El Café es una especie de grano, queviene de Persia, y otros Payses deLevante, simil a corta diferencia ànuestras Judías, ò Aluvias, el que tiraà un color amarillo, y ligero, tienepreferencia al blanco; pero el mejor detodos es el de color pardo, obscuro, ogriso. Se escogerà el más limpio,nuevo, y pequeñito; tuestase paraservirse de èl en un Perol, Sartèn, òCazuela sobre fuego de carbón, sinllama, para que el calor por todaspartes sea igualmente penetrativo:para conocer su punto, se deberàdeducir por el color que ha recibido,que serà de pardo leonado; y enton-ces puesto en una servilleta, seenjugarà del aceyte, que naturalmen-te despide. Últimamente se pondrà enel molino, que por bien conocido, nose explica, a fin de moler el Café; àfalta de molino, servirà el Mortero,passandolo despues por el Cedazo: Seadvierte, que no es util prepararmucha cantidad de el Café, sinosolamente lo que se necessita; y paraguardarle, una vez yà hecho polvo, semeterá en una caxa.»3

Después el repostero explicabacon todo detalle la manera dehacer la bebida, hirviéndola ydejándola reposar para que sedepositaran los posos, y el modode servirla para ser consumida,con azúcar, con leche, combinán-dola según los gustos particulares:

«Su uso para bebida, es hacer hervirmedia azumbre de agua en unacafetera de plata, cobre, o de barro:después que haya dado un par dehervores, se aumentará de trescucharadas de café en polvo, que secompondrá hasta en cantidad de dosonzas, y mezclado bien con el agua,se hará dar una docena de hervoresmuy suaves, a fin de que no rebose,con lo que se apartará del fuego, y sedejará reposar. Si hubiere muchaprisa, se echará una pequeña cucha-rada de agua fría, para que másprontamente reposen las heces; ydespués de haber reposado, se echaráen las tazas, echando cada uno amedida de su gusto del azúcar

quebrantado. Úsase también de laleche, echando de ésta como del aguade café al tiempo de tomar.»

Igual que había sucedido ante-riormente con el chocolate, elcafé se convirtió en una bebidacasi milagrosa a la que se atri-buían todo tipo de virtudes. Juande la Mata afirmaba: «El cafédisipa y destruye los vapores delvino, ayuda a la digestión, confor-ta los espíritus e impide dormircon exceso.» De sus muchasventajas, la que más destacabantodos era la propiedad de desper-tar y avivar el espíritu y el inge-nio, por lo cual resultaba espe-cialmente adecuado como bebidadel Siglo de las Luces, convertidaen símbolo de modernidad eilustración. Desde una perspecti-va científica, Antonio Lavedánpresentaba al café como un buenremedio para múltiples enferme-dades y ofrecía interesanteinformación sobre la forma deprepararlo y consumirlo en laEspaña de fines del siglo XVIII:

«El modo de hacer esta bebida escomo se sigue, que poco mas ómenos es como el chocolate. Según elnúmero de personas que lo han detomar, se echan en la chocolatera ocafetera otras tantas jícaras o tacitasde agua, y se pone a hervir, e hirvien-do, por cada jícara de agua se leechará de los polvos del café latercera parte de lo que cabe en unacuchara de las de comer, se tapa lacafetera y se deja hervir muy pocorato; se aparta del fuego, se dejapasar un rato, y se va echando enjícaras o tacitas, y cada uno se vaechando el azúcar que le acomoda,advirtiendo que cuanto menos azúcarse le eche, mejores efectos causa,tomándolo a sorbos y que esté muycaliente. Algunos le mezclan leche,pero este modo de tomar el café esbueno por la mañana sirviendo dealimento, y no de remedio, y así no esbueno el mezclar leche, y muchomenos cuando se toma por medicina,o después de haber comido paraayudar a hacer la digestión. Estabebida se vende en puestos públicos

en todas las ciudades populosas,como Madrid, Cádiz, Barcelona, yotras partes.»4

El café, a fines del siglo XVIII,había generado ya un ritual y losmanuales de urbanidad comenza-ban a incluir una descripción delas maneras más correctas yelegantes para consumirlo. Enun manual de de la época seincluían algunos consejos sobre elmodo de servir y tomar el café:

«El café se sirve en tazas o grandesgícaras con su platillo y cucharita;echando con la cafetera tanto cafécuanto baste para estar casi llena lataza, si se ha de echar o mezclar lechehasta derramarse bien en el plato; y sino, éste se derramará: y tomandocada uno la general cuchara, echaráel azucar que guste, o servirá a subeneplácito a las señoras y caballerosde carácter, o segundará siquisieren».5

El café se convirtió en el compañe-ro ideal en momentos de ocio y deencuentro social. Jovellanos en suMemoria para el arreglo de lapolicía de los espectáculos ydiversiones públicas y sobre suorigen en España aconsejaba lacreación de cafés presentándoloscomo lugares de conversación,lectura de prensa y entretenimien-to. Consideraba Jovellanos que eraconveniente proporcionar a lagente un lugar digno, para el ocioy el entretenimiento legítimos:

«Hace también gran falta en nuestrasciudades el establecimiento de cafés ocasas públicas de conversación ydiversión cotidiana, que arregladoscon buena policía son un refugio paraaquella porción de gente ociosa que,como suele decirse, busca a todashoras dónde matar el tiempo. Losjuegos sedentarios y lícitos de naipes,ajedrez, damas y chaquete, los de útilejercicio como trucos y billar, lalectura de papeles públicos y periódi-cos, las conversaciones instructivas yde interés general, personas de juicioy probidad en horas que son perdidaspara el trabajo, sino que instruyentambién a aquella porción de jóvenesque, descuidados en sus familias,reciben su educación fuera de casa o,como se dice vulgarmente, en elmundo.»6

Todo tiene historia y el café tieneuna hermosa historia. Cuandotomemos nuestra próxima taza decafé, recordemos la historia delSiglo de las Luces, que entre otrascosas interesantes nos ha dejadotambién el café como legado.

3 Juan de la Mata: Arte de reposteria, en que se contiene todo genero de hacer dulces secos, y enliquido ..., En Madrid, por Antonio Marín, 1747.4 Antonio Lavedán: Tratado de los usos, abusos, propiedades y virtudes del tabaco, café, té ychocolate, Madrid,1796.5 P. Santiago Delgado de Jesús y María: Catecismo de urbanidad civil y cristiana. Para uso de lasescuelas y seminarios del Reyno, con las reglas de discreción de palabras, y ceremonias en todoslos casos que pueden ocurrir en el trato. Va añadido el arte de conducirse en la mesa, y trincharcon desembarazo todo género de viandas. Madrid, Imprenta Collado, 1817.6 Gaspar Melchor de Jovellanos: Memoria para el arreglo de la policía de los espectáculos ydiversiones públicas y sobre su origen en España, en Obras Completas, tomo XII, ed. de Elena deLorenzo Álvarez, Oviedo, Ayuntamiento de Gijón, IFES XVIII, KRK Ediciones, 2009.

Page 6: Butlletí FH 19

6

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Articles ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

La firma convidada

Francesc Bailón TruebaAntropólogo y viajero ártico

Marina Británica durante lasprimeras décadas del siglo XIX,decidió realizar un último cometi-do que sería recordado en losanales de la historia, más por unfracaso que por una victoria. Trascasi cuatro siglos de búsquedainfructuosa por encontrar elanhelado Paso del Noroeste, uncamino marítimo que debía unirEuropa con el continente asiáticoa través del Ártico americano,John Barrow decidió encargaresta misión al único exploradorpolar con experiencia que enaquellos momentos estabadispuesto a realizar tal hazaña:Sir John Franklin, «el hombre quese comió sus botas».1

Tanto James Clark Ross comoWilliam Edward Parry, los dosexploradores polares más impor-tantes de la primera mitad delsiglo XIX, habían declinado dichaoferta por motivos personales.Ahora le tocaba a un hombre de59 años llevar la gloria a Inglate-rra. Sin embargo, Franklin hacía20 años que no había pisado elÁrtico y quizá esta misión habíallegado demasiado tarde en sucarrera como explorador polar.Pero nada de esto se tuvo encuenta, y así fue como el 19 demayo de 1845, salieron delTámesis, los barcos Erebus yTerror, en busca de una victoriaque luego se convertiría en unaterrible y trágica derrota2.

La expedición deSir John Franklin

La gran tragedia de laexploración ártica

Los preparativos de esta expedi-ción habían sido muy meticulososy se trataba de la flota árticamejor equipada que jamáshubiera salido de Inglaterra.Ambos barcos habían prestadoservicio en el Antártico, tenían loscascos reforzados e iban equipa-dos con motores de vapor paraimpulsarlos a través del hielo,gracias a unas hélices retráctiles.Llevaban provisiones para 3 años,una biblioteca con 1700 volúme-nes, vestuario para obras deteatro, comida enlatada, instru-mentos musicales, todas lasherramientas que pudierannecesitar para abrirse paso entrelos hielos y, en definitiva, todo lomejor que les pudiera ofrecer latecnología moderna de aquellostiempos. La tripulación estabacompuesta por 134 hombres.Además, llevaban a los mejoresoficiales de la Marina Británicaque estarían bajo el mando delcomandante Sir John Franklin,como Francis Crozier, capitán delTerror y James Fitzjames, capitándel Erebus. Sin embargo, lamayoría de los tripulantes nohabía estado jamás en el Ártico.

En la bahía de Disko (costaoccidental de Groenlandia),fueron reabastecidos y enviaronlas últimas cartas a Inglaterra,junto con 5 hombres que estabanimposibilitados para continuar laexpedición. Levaron anclas y

1 Franklin se ganó este apodo como consecuencia de una desastrosa expedición que comandóentre 1819-1822 por los Territorios del Noroeste de Canadá y a lo largo del río Coppermine.Murieron 11 de los 20 expedicionarios y los supervivientes tuvieron que alimentarse de grasaquemada con líquenes y de sus botas de cuero para poder sobrevivir.2 Unos días antes de la partida, Lady Franklin, tras haber bordado una bandera de seda inglesaque su marido debía plantar en el lugar donde se abría el Paso del Noroeste, la colocó sobre elcuerpo dormido del comandante. Éste le recriminó tal acción ya que era lo mismo que hacía laMarina Británica con los muertos.

26 de julio de 1845Los balleneros Prince of Wales yEnterprise son los últimos encontactar con los barcos HMS Erebusy HMS Terror, cuando éstos seencontraban frente al estrecho deLancaster, la entrada que dabaacceso al Paso del Noroeste. Sir JohnFranklin, comandante de la expedi-ción, se despidió del mundo conunas palabras que quedarían parasiempre grabadas en los anales de lahistoria de la exploración ártica: «Loque de mi quede, no tiene porque sersolo mi persona». Y esa fue la últimavez que se vio con vida a los 129hombres que conformaban laexpedición y que penetraron en elestrecho de Lancaster, para enterrarallí sus almas.

1 de mayo de 2006Esta fecha quedaría para siempregrabada en mi memoria. Fue el díaque encontrándome en la bahíaErebus & Terror (isla Beechey), mesentí más cerca que nunca de SirJohn Franklin y su tripulación, unahistoria trágica que había leído deniño y que ahora revivía en un díasoleado, a -20º C y frente a lastumbas de John Torrington, WilliamBraine y John Hartnell.

«…desde sus inicios la exploración Ártica ha constituidouna serie de victoriosas derrotas.» Mirsky, 1958: 21

Estrecho de Lancaster.

Relato de una tragediaEn 1845 Sir John Barrow, segun-do secretario del AlmirantazgoBritánico y a las puertas de sujubilación, tras haberse converti-do en el padre de la exploraciónmundial y ser el máximo respon-sable de la supremacía de la

Francesc Bailón (2006)

Page 7: Butlletí FH 19

7

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

zarparon el 12 de julio de 18453.Se dirigieron hacia el oeste,atravesaron la bahía de Baffin ydesaparecieron por el estrecho deLancaster.

En busca de la expedición deFranklinTres años después de su desapa-rición, la expedición de Franklinse convirtió en una prioridadnacional para la InglaterraVictoriana. Sir John Barrow sehabía jubilado y la decisión debuscar a Franklin y sus hombresrecayó en el Consejo Ártico pordeseo expreso del Almirantazgo4.

Se estableció una recompensa de20.000 £ para el que rescatara alos expedicionarios; 10.000 £para quien encontrara sus barcosy 10.000 £ para el primero quelograra cruzar el Paso del Noroes-te. La búsqueda de Franklin y sushombres se inició en 1848. En lossiguientes 30 años, se enviaroncasi 40 barcos al Ártico y el costefue el equivalente a 45 millonesde euros actuales. Se cubrieronmás de 64.000 Km. en trineo ycasi 13.000 Km. de litoral árticose cartografiaron minuciosamen-te. En definitiva se convirtió en lamisión de búsqueda más grandey mejor preparada de la historia.

En agosto de 1850 se encontra-ron en la isla Beechey las tumbasde John Torrington, WilliamBraine y John Hartnell, todos ellosmiembros de la expedición deFranklin. También se localizó untaller y un almacén, pruebasirrefutables de que habíanpasado allí su primer invierno.Pero no hallaron ninguna pistamás que indicara lo que en eselugar había pasado5. Entre 1852 y1854, el Almirantazgo envió laúltima expedición de rescate enbusca de Franklin. En 1854 eldoctor John Rae, por encargo dela Hudson Bay Company llegóhasta la península de Boothia,donde se encontró con un grupoinuit que llevaba consigo objetosy efectos personales que pertene-

cieron a los miembros de laexpedición de Franklin yque le comunicaron el fataldestino de los exploradores.El 2 de octubre de 1854,Rae presentó al Almirantaz-go el resumen de susinvestigaciones y recibió porello una recompensa de10.000 £. Al día siguienteen The Times, se publicó elinforme de Rae en el que sedecía lo siguiente:

«Por el hecho de que algunoscuerpos estuviesen mutilados ypor los contenidos de lascacerolas, es evidente quenuestros desgraciados compa-triotas se vieron forzados aaprovechar el último recurso,el canibalismo, para intentarsubsistir.» Lainema &Nurminen, 2010: 234.

En mayo de 1859 y graciasa un documento encontradoen un mojón en VictoryPoint (isla King William),por el teniente William RobertHobson, miembro de una expedi-ción privada comandada porFrancis Leopold McClintock ypatrocinada por Lady Franklin, seconfirmó la pérdida total de losbarcos Erebus y Terror. El escritocontenía una primera anotacióndel teniente Graham Gore ydataba del 28 de mayo de 1847.En ella se explicaba que todo ibabien y que la expedición coman-dada por Sir John Franklin habíainvernado en el hielo a latitud 70º5’ N, 98º 23’ O (frente a la costade la isla King William). Asimis-mo, decía que habían pasado elinvierno de 1846-1847 [este datoes erróneo ya que en realidad lafecha era 1845-1846] en islaBeechey, latitud 74º 43’ 28” N,longitud 91º 39’ 15” O, trashaber remontado el Canal deWellington hasta la latitud 77º Ny regresado por el lado oeste dela isla de Cornwallis. Finalmente,en el documento se explicaba queel grupo que había llegado hastael mojón lo formaban 2 oficiales y

6 marineros que habían dejado elbarco, el lunes 24 de mayo de1847.

El segundo mensaje que conteníael documento, escrito por loscapitanes Crozier y Fitzjames el25 de abril de 1848, relataba quelos barcos llevaban atrapadosentre los hielos desde el 12 deseptiembre de 1846. Tambiéninformaba de que el 22 de abrilde 1848, los 105 supervivienteshabían abandonado los navíos ydesembarcado aquí en la latitud69º 37’ 42” N, longitud 98º 41’ O,y que el 26 de abril se dirigiríanhacia el sur, en dirección al ríoBack’s Fish en la costa continentaldel Canadá, siguiendo las órdenesdel capitán al mando, FrancisCrozier. Asimismo se notificabaque 24 miembros de la tripulación(9 oficiales y 15 marineros)habían muerto y que entre ellos seencontraba Sir John Franklin,fallecido el 11 de junio de 1847.

El grupo de McClintock encontrótambién un bote con dos esquele-tos6 y una gran cantidad deobjetos muchos de ellos innecesa-rios en una huida desesperada:libros, piezas de plata, pañuelosde seda, relojes, toallas, peines…Los únicos alimentos que sepudieron hallar fueron un pocode té y casi 20 Kg de chocolate.Sin embargo, los restos de laexpedición que se encontraron en

3 Las temperaturas durante aquel verano fueron las más suaves que se hubieran registrado jamásen el Ártico y el estado del hielo, era el más óptimo para la navegación por aquellas aguas.4 En aquella época, no era extraño que los exploradores del Ártico perdieran el contactodurante mucho tiempo. Pero, la búsqueda se inició gracias a las presiones de Lady Franklin poriniciar una misión de rescate.5 No se encontró ningún mojón, ni un documento donde se informará de lo que Franklinpretendía hacer o de hacia adónde se dirigía.6 Uno de los cadáveres correspondía al teniente Graham Gore. El bote montado sobre un trineoestaba colocado hacia el norte, eso significaba que se disponían a regresar a los barcos.

Mapa de la probable ruta seguida por la expediciónde Franklin.

De la bahía de Disko (5) a isla Beechey, a través delestrecho de Lancaster en 1845.

Alrededor de isla Cornwallis (1), en 1845. Invernada enbahía Erebus & Terror (isla Beechey).

Desde isla Beechey descienden por el estrecho de Peel,entre la isla Prince of Wales (2) e isla Somerset (3) y lapenínsula de Boothia (4) en 1846.

Los barcos quedan atrapados finalmente entre loshielos, frente a las costas de la isla King William el 12de septiembre de 1846.

Finetooth, Kennonv, U.S. Central Intelligence Agency

Page 8: Butlletí FH 19

8

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Articles ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Victory Point, todavía fueron másasombrosos y misteriosos. Entreotras cosas, había una grancantidad de ropa de abrigo, unbotiquín completo y un equipo denavegación; curiosamente nohabía alimentos. También se hanlocalizado restos de la expediciónen otros lugares de la isla KingWilliam y algunos cuerpos más enStarvation Cove (Península deAdelaide)7.

En 1869, el explorador norteame-ricano Charles Francis Hall viajóa la isla King William. Allí encon-tró nuevos restos de la expedicióny gracias a las informacionesaportadas por los propios inuit dela zona, se confirmó definitiva-mente que ningún hombre deFranklin quedaba con vida. Losnativos le hablaron a Hall decráneos encontrados, manosserradas, cuerpos mutilados. Ledescribieron calderos de carnehumana, botas de marineros concarne cocinada en su interior yhombres que se comieron a suscompañeros muertos8.

La búsqueda de los restos de laexpedición de Franklin ha conti-nuado hasta la actualidad. Entre1981-1982, en unas prospeccio-nes arqueológicas realizadas en laisla King William, antropólogos dela Universidad de Alberta localiza-ron restos de al menos sietemiembros de la expedición deFranklin. Entre los años 1992 y1994 se hallaron más restos óseoshumanos de 11 o más hombres enla costa oeste de la isla.

Causas de la tragediaExisten diferentes hipótesis queintentan explicar cual fue elmotivo de la muerte de todos losexpedicionarios. En 1984, elantropólogo Owen Beattieexhumó los cuerpos encontradosen la isla de Beechey. Una de lasconclusiones a las que se llegótras las autopsias, es que unaparte de la expedición pudomorir como consecuencia delenvenenamiento por plomo(saturnismo) en la comida enlata-da y que además ésta se encon-traba en mal estado, lo quemotivó que la tripulación tambiénse viera afectada porinaintoxicación alimentaria(botulismo). Asimismo se hanhallado pruebas de que muchosmurieron como consecuencia del

escorbuto y de la hipotermia. En1993 la antropóloga AnneKeenleyside, analizó unos restosóseos encontrados en la bahíaErebus en la isla King William yllegó a la conclusión de que laúnica explicación posible de loscortes que existían en los huesosera la práctica del canibalismo,confirmando así las informacio-nes de los inuit, John Rae y elpropio Beattie. A estas hipótesishay que añadir, una mala planifi-cación en la huida hacia el sur yunas condiciones climáticasextremas que se alargarondurante casi 3 años.

El descubrimiento del Pasodel NoroesteEn 1866, en la plaza Waterloo deLondres, el gobierno británicolevantó una estatua en memoriade Sir John Franklin y sus hom-bres con una inscripción quedecía: «A Franklin el gran nave-gante ártico y a sus valerososcompañeros que sacrificaron susvidas para completar el descubri-miento del Paso del Noroeste».Pero la realidad es que se queda-ron a tan solo 120 Km. de lograrlo.

Quienes sí lo hicieron fueron unaexpedición comandada por RoaldAmundsen que entre 1903 y 1906consiguió realizarlo en su totali-dad con el barco Gjøa, entrando

por el Océano Atlántico y saliendopor el Pacífico. La ruta fue lamisma que hicieron Franklin y sushombres, la gran diferencia esque una vez llegaron frente a lascostas de la isla King William, noprosiguieron por el estrechoVictoria como habían hecho losprimeros sino que viraron hacia eleste y rodearon la isla por losestrechos de Wellington y Rae.

Un misterio sin resolverHan pasado 166 años de ladesaparición de la expedición deFranklin por el estrecho deLancaster y todavía hoy quedanmuchas preguntas por responder.¿Por qué Franklin no dejó unmensaje en un mojón, durante suprimera invernada en la isla deBeechey, cuando ésto era lohabitual entre los exploradoresque se adentraban en el Ártico?¿Por qué en 1848 el índice demortalidad proporcionalmente eramás elevado entre los oficiales queentre el resto de la tripulación?¿Por qué Franklin navegó por elestrecho Victoria, cuando sabíaque podía ser una trampa mortal

BibliografíaBEATTIE, Owen & GEIGER, John (1992)Atrapados en el hielo. El misterio de unaexpedición perdida en el Ártico. Barcelona,Plaza & Janés.

COOKMAN, Scott (2000) Ice Blink. TheTragic Fate of Sir John Franklin’s Lost PolarExpedition. New York, John Wiley & Sons.

FLEMING, Fergus (2005) Barrow y sushombres. Barcelona, Editorial RBA Libros.

LAINEMA, Matti & NURMINEN, Juha(2010) El Ártico. Barcelona, Art Blume.

MIRSKY, Jeannette (1958) La ruta delÁrtico. Historia de las exploraciones nórdicasdesde la antigüedad hasta los tiemposactuales. Barcelona, Editorial Labor.

WOODMAN, David C. (1992) Unravellingthe Franklin Mystery: Inuit Testimony (Mcgill-Queen’s Native and Northern Series) McGill-Queen’s University Press

7 Los restos humanos más al sur que hasta el momento se han encontrado.8 Gracias a la tradición oral y a la información aportada por los propios inuit a los exploradores,se cree que la mayor parte de los cadáveres se encuentra en la bahía Erebus, ya que según losindígenas, los expedicionarios regresaron, tras su huida hacia el sur en 1848, de nuevo a susbarcos. También, afirmaron que cinco hombres habían vivido en uno de los navíos que en 1849todavía se mantenía a flote. Parece ser que el otro barco fue a la deriva hacia el estrecho deSimpson para luego hundirse en la costa este de la isla King William. Según todos estos datos,los últimos supervivientes pudieron alcanzar el río Back’s Fish y murieron como muy tarde enotoño de 1850.

Mapa de la supuesta ruta que siguieron lossupervivientes de la expedición de Franklinen su camino hacia el sur con el objeto dealcanzar la desembocadura del río Back’sFish.

Continua en la página 13...

http://www.netscapades.com/franklintrail/cannibal.htm

Page 9: Butlletí FH 19

9

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Diversos treballs de recerca handemostrat que al transcurs de laHumanitat hi han hagut perso-nes que han estat valentes i hansabut anar a contracorrent de lasocietat. I en el cas dels Estudisde Gènere, no ha estat fins elsegle XX que la dona ha pogutreivindicar la seva identitat coma subjecte individual i amb unapresència social més que visible.

Ana Comneno pertany aquellgrup de dones i homes que esvan avançar al seu temps. Va serl’autora d’una obra cabdal,L’Alexiada, per estudiar l’EdatMitjana a Orient i una fontimprescindible per entendre quèva significar la Primera Croada aTerra Santa (1096-1099). Però amés a més, és una font directaper conèixer el període comprèsentre la Batalla de Mantzikert(1071) i el derrocament delBasileus Nicèfor III Botaniates(1081), i per estudiar lesmentalitats i les ideologies de lesfaccions que van participar enles croades i entre les diferentsfaccions de l’Imperi de Bizanci.De fet, aquesta obra va ser lacontinuació d’unes memòriesque estava escrivint el seu marit,Nicèfor Briennio, sobre el regnatdel seu sogre, Aleix I. I en morirel cronista, ella va decidircontinuar la tasca. A l’època, lafeina de relatar els afers d’estat iles batalles èpiques només hopodien fer les persones properesal poder: un governant, unescrivent del regnant o unmembre de la família reial. Anaera filla d’Aleix I i d’IreneDoukaina.

El seu pare pertanyia a laaristocràcia militar i la sevamare a l’aristocràcia civil.

La vida d’Ana va estar marcadaper la frustració de no haverpogut governar pel fet de serdona i es va veure obligada acedir el tron imperial al seugermà petit Joan. Va ser tanta laseva decepció que va arribar acomplotar contra el seu germà.Va pretendre que el seu maritocupés el tron. Però Nicèfor noes va prestar al joc i per mancade partidaris el complot vafracassar. Sola, abandonada idesposseïda dels títols imperials,el 1118 va haver de recloure’s almonestir de Kecharitomena,fundat per Irene Doukaina.

Però la reclusió no va impedir ala historiadora d’exercir com amecenes cultural. No s’had’oblidar que Ana era una donail·lustrada pel contextsociocultural pel qual es movia.A les dones de la cort no se lesimpedia l’accés a la cultura, peròestava molt mal vist que unadona tingués coneixements deliteratura, ciència i medicina.Una dona havia de ser mestressade casa, el seu àmbit havia deser el Gineceu i, com a molt,havia de ser instruïda en elsconeixements de la religiócristiana. Doncs, Ana Comnenoera escriptora, científica iposseïa amplis coneixements demedicina. Era tanta la sevasaviesa que s’atrevia discutir demedicina amb els metges de lacort. A més a més, dominava lallengua i la literatura grega a laperfecció i entre els seus

escriptors de capçalera s’hitroben Homer, Tucídides, Polibi,Plató, Aristòtil o Eurípides.

La seva cultura i la sevaascendència reial va fer que fosmolt crítica amb el seu entornsocial. Entre les crítiques a laseva societat va manifestar laseva disconformitat a que esvaloressin més els coneixementspràctics que els coneixementsdestinats a la perfecció humana ide l’ànima.

El cas d’Ana Comneno no deviaser excepcional. Hi devien haveraltres dones cultes i ambpresència activa en la política delseu país. Encara que la qui haaconseguit transcendirhistòricament ha estat aquestaprincesa bizantina que mai vaacceptar la servitud de lacondició femenina.

AnaComneno

(1083-1154)

BibliografíaBUCKLER, G (1929): Anna Comneno. A study.Oxford University Press, Oxford, 2000.

GOUMA-PETERSON, Th. (2000): AnneKomnene and her times. Routledge,London.

HILL, B. (1999): Imperial women inByzantium 1025-1204. Power, Patronageand Ideology. Longman, London & NewYork.

MARTÍN, J. (2004): «Ana Comneno en elpanorama de la cultura bizantina» a:Byzantion Nea-Hellás. Núm. 23, pp. 85-115.

El personatge que es presenta als lectors, Ana Comneno, ésconsiderat entre els especialistes en filologia i històriamedieval com la primera historiadora de la Història. Aquestfet, no sobrepassaria el nivell de d’anècdota si no fos per lesdifícils condicions, al segle XII, en les quals una dona podiaexercir una feina considerada pròpia d’homes.

Virgínia Gendre

Wikipedia.org

Page 10: Butlletí FH 19

10

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Articles ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Lluís Corominas

Centenari delprimer vol d’una

donaa Barcelona

Quan, de tant en tant, llegim aqualsevol lloc que hi ha una tripulaciófemenina en un avió, ens podempreguntar: des de quan les dones esposen als comandaments dels avions?

Normalment la història de l’aviació s’haescrit en masculí i tothom coneix elsque es consideren els grans pilots de lahistòria i aquesta, com en tantes altresfacetes, ens amaga el paper de la donaen el camp aeronàutic. Per tant, se’nsplanteja una primera pregunta: quanvola la primera aviadora?

Vull respondre aquesta preguntade la manera més properapossible. Per a això em centraréen la primera dona que va pilotarun avió a casa nostra. Aquest fetes va donar el 12 de febrer de1911, és a dir, fa cent anys. Però,per poder valorar el sentitd’aquesta resposta, cal veureprimer quan es va fer el primervol a Barcelona, a casa nostra.Aquest primer vol es va dur aterme l’11 de febrer de 1910 al’hipòdrom de Can Tunis. Pertant podem dir que aquests vanser els començaments del’aviació a Barcelona, Catalunya ifins i tot a l’estat espanyol.

Abans de seguir col·loquemaquestes dues dades dins delcontext general de la història del’aviació i així ho valoraremmillor.

Sense entrar en explicacions mésenllà del que son necessàries, per

qüestió d’espai, partim de laprimera dada: el primer vol ambmotor a la història. Per a aquestfet hem d’anar a Estats Units, a laplatja de Kity Hawk, Carolina delNord, el dia 17 de desembre de1903, en què els germans Orvillei Wilbur Wright, alternant-se enel pilotatge de l’aparell, ferenquatre vols de 36, 53, 61 i 259metres. És el primer cop quel’home s’envolava amb un aparellmés pesat que l’aire i ambpropulsió pròpia. Ambdósgermans segueixen treballant iperfeccionant el seu avió, el Flyer I.

A Europa, el 13 de setembre de1906, a Bagatelle, a prop deParís, el brasiler Alberto SantosDumond, fa un salt de 7 metresamb el seu aparell 14 bis. El 23d’octubre aconsegueix recórrer60 metres volant i el 12 denovembre vola durant 21 segonscobrint 220 metres. Aquest és elmoment en què el centre de

l’evolució de l’incipientaeronàutica es desplaça a Europa.

Els primers passos que jamostren certa maduresa, al1909, es donen el 5 de maig i del22 al 29 d’agost.

El 5 de maig, Louis Bleriottravessa el canal de la Mànega,envolant-se a les 4 hores i 41minuts de les Baraques, a propde Calais i aterrant a les 5 horesi 17 minuts en un prat a prop deDover. Era la primera travessadel canal.

Les altres dades són els dies enquè es desenvolupà la «GranSetmana de l’aviació de laChampagne» a Reims del 22 al29 d’agost, organitzada pelConsorci de Productors de vinsde la Champagne, sota elpatrocini del president de larepública francesa, dotada amb200.000 francs.

Imatge apareguda aEl Mundo Deportivo

Page 11: Butlletí FH 19

11

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Dels 38 aeroplans participants,23 s’envolaren regularment i esrealitzaren 87 vols ambrecorreguts superiors a 5kilòmetres. Amb aquests volscaigueren i s’assoliren nousrècords i marques. Aquest modelde competició es converteix enhabitual i és un dels elementsque fa evolucionar els aparellsper obtenir millors resultats iguanyar els premis ques’oferien.

Dit això, tornem a casa.

Hem d’anar al desembre de1908, mes en el qual es crea la«Asociación de LocomociónAérea (ALA)», la primeraorganització aeronàutica aBarcelona. El juny següentapareix l’«Aero Club deCataluña», que té la seva seual local social del «Real Auto-móvil Club de Barcelona» idesprés «de Cataluña».

L’ALA organitza el primer vol aBarcelona l’11 de febrer de1910 en un vol a l’hipòdromde Can Tunis, emprat com aaeròdrom provisional. Aquestvol dura 2 minuts i escaig. Era,però, el primer vol, el primercop que a Barcelona,Catalunya i Espanya es veiavolar un avió.

Ara ja era quelcom real ifactible, ja no era només unanotícia. Com que el primer volera limitat a la premsa imembres de la Asociación, esrepetiren vols el 17 i 20 delmateix mes per a tothom.

El 24 i 28 de març, l’aviadorPoillot s’envolà de l’hipòdrom ien ambdúes ocasionss’estavellà, sortint il·lès lesdues vegades.

Pràcticament en paral·lel, del27 al 29 de març, organitzatper l’«Aero Club de Cataluña»,l’aviador Goudart, partint delCamp de la Bota emprat com aaeròdrom, féu una sèrie devols que deixaren bocabadatsals assistents per la sevadurada.

De l’1 al 8 de maig, organitzatper l’Ajuntament de Barcelonaes desenvolupà la setmanad’Aviació, emprant l’hipòdromcom a aeròdrom. En aquesta

ocasió, encara que lameteorologia espatllà bastant lespossibilitats de volar, ho ferenOlieslagers, Lesseps (fill delconegut enginyer), Barrier,Simons i Louis Bleriot, el primerpilot que creuà el canal de laMànega i que realitzava elsdarrers vols per posar-se aldavant de la seva fàbrica d’avions.

Primer vol d’una dona aBarcelonaDesprés d’aquest intens 1910, el1911, un any després del primervol, pels dies 12 i 14 de febrer es

programà realitzar el que llavorsen deien una «Festa d’Aviació».En llenguatge planer, enpodríem dir: veure com volavenaquells avions tan primaris, queen aquells dies era un autènticespectacle.

A més a més, era novetat.

La festa s’havia de realitzar al’hipòdrom de Can Tunis, al peude Montjuïc i a prop de la costa,la qual cosa permetia que,aquells ciutadans que volienveure els vols sense gastar-se niun cèntim, ho podien fercol·locant-se a poca distància de

l’hipòdrom, al pla o a lamuntanya de Montjuïc.

L’anunci que es publicà a lapremsa el reproduim alrequadre del centre de lapàgina.

El vol d’Hélène DutrieuUn any després dels vols aBarcelona, tornaven a tenirlloc a la ciutat Comtal, unesjornades d’aviació. El lloc ones desenvoluparen fou al’Hipòdrom de Can Tunis,emprat de nou com aaeròdrom. En aquesta ocasió,tres eren els pilots, un d’ells,era l’aviadora Hélène Dutrieuque participava amb elsaviadors Beaud, amb quicompartia l’avió Farman, iGibert amb un Bleriot XI.

Els vols públics, començarenel diumenge 12 de febrer i

«aunque no en el gran númeroque acudió a presenciar losprimeros vuelos, pues no existiala curiosidad que inspirabaentonces una cosa completa-mente desconocida, fué numero-so el público que se trasladó alHipódromo el domingo por latarde»2

Aquella tarda de diumenge,l’hipòdrom de Can Tunis eraforça ple. El públicl’emplenava abans de l’horaprevista pels vols. Veurevolar, no era la novetat. Lagran novetat d’aquest dia erapoder veure pilotar unadona. Recordem l’any, 1911,i per tant tenim clar quin erael paper de la dona, que notenia altres funcions que nofossin les domèstiques.

Los días 12 y 14 de febrero, se celebrará en elHipódromo, las más brillantes fiestas deAviación, hasta ahora presenciadas enBarcelona, en las que tomarán parte:

HELENA DUTRIEUCélebre campeona, ganadora de la «Copa

Fémina», «Record del mundo de la duración»,que verificará grandes vuelos de altura y

duración, con un soberbio biplano Farman, ysu digno compañero:

GIBERTAventajado aviador, que en la Semana deBurdeos ganó el segundo premio de altura

con 1.250 metros, el cual, con su monoplanoBleriot, 50 caballos, asombrará a los

espectadores con sus atrevidas bajadas enespiral y su dirección incomparable.

Los aparatos estarán expuestos á partir dehoy (día 9) en el Sport Tobogan calle del

Marqués del Duero, donde un mecánico de lacasa de motores Gnome, explicará la parte

técnica de los mismos.

El precio de las localidades, es el siguiente:Palco de 6 asientos, 30 pesetas;

Tribuna, 5 pesetas;Circulación general, 5 pesetas,

Coches, 5 pesetas;Primeras filas, 2,50 pesetas;

Entrada general popular, 0,50.

Puntos de venta: Rambla Centro, 36, estanco;Plaza de Cataluña, 3, estanco; Puerta del

Ángel, 14, Administración de Loterías; RamblaCentro, 37, Administración de Loterías.

Para más información dirigirse a Mr. Gratia,Hotel Falcón, de 12 a 12 y media1.

1 Publicat a El Mundo deportivo Núm. 263, de 9 de febrer de 1911.2 El Mundo Deportivo Núm. 264, 16 de febrer de 1911.

Page 12: Butlletí FH 19

12

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Articles ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Altre element que vull posarsobre la taula es tenir present, acasa nostra, que només feia unany que s’havia fet el primer vol.

Vist aquests elements podementendre l’expectació que era elpoder veure volar una dona alscomandaments d’un avió. Sí,avions, però els d’aquells dieseren molt fràgils i no era estranyque acabés amb algun incident oaccident.

Tornem doncs a l’hipòdrom on elpúblic estirava el cap, tant compodia, per intentar veure aquellaatrevida dona, però l’únic queveien era un hangar de lona que

guardava els avions que sortirenpoc abans de volar.

Comença la jornada. El pilotGibert que envolant-se a les16,15 hores, realitzà un vol de 5minuts i 15 segons.

Tot seguit s’adreçava al seu aviól’aviadora Hélène Dutrieu.L’expectació augmentà i totes lesmirades es dirigiren a aquelladona agosarada que s’enfilà alseu biplà. S’assegué al seientcol·locat sobre l’ala inferior delbiplà Farman. Darrera estava elmotor. Uns muntants mantenienper darrera de les ales una cuaamb timó de profunditat i de

direcció. L’aparell disposava dedos parells de rodes disposadesen tàndem, dos a dos. Si veiemuna fotografia de l’aparell dónauna sensació de gran fragilitat.

Un cop l’aviadora asseguda, esposà en funcionament el motor,mentre uns operaris agafavenl’avió per la cua, mentre el motorseguia revolucionant l’hèlix i, auna senyal d’Hélène, deixarenanar l’aparell i aquest inicià lacarrera que fou més llarga quel’emprada per Gibert amb elmonoplà Bleriot XI.

En aquest primer vol Dutrieuportà de passatger al pilot Beauden un vol amb una durada de 8minuts i 2 segons. Després tornàa envolar-se Gibert, en un volmolt curt i després i fora deprograma ho feu Beaud.

Acabà així el primer dia de vols.Amb aquest vol, la belgaesdevenia la primera aviadora envolar a Barcelona, Catalunya iEspanya, tal com diu el titulardel Mundo Deportivo, quereproduïm en aquestes pàgines:«Barcelona ve la primera mujerque vuela en España».

El temps feu que els vols previstospel dia 14 s’haguessin d’ajornarfins el dijous 16, dia en quecomençà Gibert amb un curt volde 3 minuts i 30 segons. Totseguit l’aviadora belga s’envolàportant de passatgera a la Srta.Primerose, en un vol de 4 minuts i30 segons, seguit d’un altre volportant de passatgera a la Srta.Maud, companya de l’anteriorpassatgera. Ambdues noies havienabonat 200 ptes. per aquests volsque els hi semblaren curts.

Després volaren com apassatgers Rómulo Bosch amb elpilot Beaud i Francisco Azdizamb Dutrieu. Gibert surt acontinuació i darrera seu surt denou Beaud portant de passatgeral Sr. Wertheim.

Començava a fer-se fosc quantBeaud tornà a sortit portantaquest cop al jove Luis Massó.

Una de les novetats d’aquestajornada foren també els vols ambpassatgers.

El dia 17, encara que bufà forçavent s’alternaren en els vols elstres pilots amb vols al voltantdels 10 minuts. Dutrieu marxà

Reproducció de la notícia apareguda a El Mundo Deportivo, Núm. 264, el 16 de febrer de 1911.

Page 13: Butlletí FH 19

13

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

3 Diari ABC del 19, 24 i 25 de març de 1911.

després cap a Madrid per acomplir amb els vols contractats.

Els dies 18 i 23, Beaud i HélèneDutrieu fan una sèrie de vols al’aeròdrom de la Ciudad Lineal3,a Madrid.

Qui era Hèléne Dutrieu?Belga, neix el 10 de juliol de1887.

Després de veure un vol delsgermans Wright, el 1908, decidífer-se pilot i el mateix anys’envolà amb un avió Demoiselle,estavellant-se, doncs no havia fetcap aprenentatge previ.

L’abril de 1910 va convèncerRené Sommer que li deixéspilotar el seu aparell, fent un volamb viratge i aterratge correcte,però en prendre part el messegüent en el festival d’Odesas’estavellà, trencant l’apell.Sommer veié que no sabia pilotari rescindí el contracte.

Finalment feu el curs de pilot,aprovà l’examen, però a

conseqüència d’una sèrie dequeixes sense fonament, l’AeroClub de França decidí que deviarepetir la prova.

El 3 de setembre de 1910participà en les provesorganitzades pel Balneari deBlankerberger. S’envolà de laplatja del balneari amb unpassatger, volant fins a Bruges iretornant fins el punt de sortida.Amb aquest vol, sense saber-ho,va batre varis rècords: Va ser laprimera dona que volava sobrecamp obert; va fer el primerviatge d’anada i tornada entreciutats, sense escales, realitzatper una dona amb passatger; Vaser la primera dona a volar ambpassatger; va ser la primera donabelga en pilotar un avió; va fer elrècord oficiós d’alçada amb 400metres; va fer el rècord oficiósde permanència, amb un vold’entre 35 i 40 minuts; va fer elrècord oficiós de distància amb45 Km i, finalment, l’Aero Clubde Bèlgica li concedí el títol depilot Nº 27.

El 5 de desembre del mateix anyguanyà la Copa Fèmina enrecórrer 60 Km i 800 metres en1 hora i 9 minuts.

Després del vols fets a Espanya el1911, durant el mes de maigs’adjudicà la copa del Reid’Itàlia, guanyant a tots els seuscompetidors masculins. El mesd’octubre, a Nova York, inscriu elseu nom en rècords nord-americans amb un vol d’1 hora,5 minuts i 5 segons. El desembredel mateix any guanyà la II CopaFèmina al recórrer 254 Km. i800 metres en 2 hores i 58minuts.

El 9 de febrer de 1913 el governfrancès li concedeix la Legiód’Honor.

Va morir el 26 de juny de 1961.

Abans que la Dutrieu,obtingueren el seu títol de pilot lafrancesa Baronesa Raymonde deLaroche, el 8 de març de 1910. Elmateix any, el 16 de setembre, lanord-americana Besica Raichevolà per primer cop sola el 16 desetembre de 1910.

Recordem que el primer vol es vafer a Europa el 1906.

9 Periódico El Universo. Guayaquil, Ecuador. 15 de agosto de 2008.

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○Expedició Sir John Franklin

ya que allí se concentran lostémpanos procedentes de losmares árticos? ¿Por qué Crozier sedirigió hacia el sur, en dirección alrío Back’s Fish, cuando sabía queel primer puesto de ayuda de laHudson Bay Company estaba a1.500 Km. de distancia, mientrasque si se hubieran dirigido haciael norte, a la isla de Beecheysituada a unos 600 Km., dondetenían un almacén con comida yprovisiones, se hubieran podidoencontrar con barcos que habríanido en su rescate? ¿Por quécargaron con materiales innecesa-rios en su huida hacia el sur y nose llevaron consigo ropa deabrigo, instrumentos de navega-ción y medicamentos?

Sin duda, el misterio que rodeaesta tragedia ártica ha ido másallá de los anales históricos y decanciones marineras como LadyFranklin’s Lament. En la actuali-dad Franklin y sus hombres, son

protagonistas en numerosos librosde ficción, relatos históricos yensayos científicos que tratan dedesgranar los enigmas que todavíaquedan por resolver y que demomento continuarán enterradosen el Ártico, un lugar donde elsimple desaliento puede convertir-se en una muerte segura.

Franklin, el cambio climáticoy el interés estratégico en elÁrticoEn 2008 el gobierno canadienseinició un programa de búsquedade los barcos Erebus y Terror bajola dirección del arqueólogomarino Robert Grenier. SegúnJohn Baird, ministro de MedioAmbiente, «El hallazgo de estosrestos revelaría informacióninédita sobre la exploración delnorte canadiense y del pasaje delNoroeste, una parte importante denuestra historia colectiva y de

gran importancia para las genera-ciones actuales y futuras»9. Sinembargo, detrás de estas palabrasse encuentra el interés por lasoberanía canadiense en el Ártico,ahora que el cambio climáticopermitirá dentro de pocos años,navegar en verano por un marlibre de hielos a través del Pasodel Noroeste. Es más, Canadáafirma que la localización de estosbarcos supondrá la pruebadefinitiva para que sean reconoci-dos sus derechos en el marco dela Convención de la ONU sobre elderecho del mar, que en el casodel Océano Ártico se cree quealberga enormes reservas depetróleo y gas natural. Con lanueva tecnología, la ayuda de latradición oral y los conocimientosdel medio de los inuit y el deshieloestival, se espera que en lospróximos años se produzcannuevos hallazgos que permitandescifrar de una vez por todas, elmisterio que rodea la expediciónde Franklin.

La búsqueda continúa…

Continuació...

Page 14: Butlletí FH 19

14

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Dossier ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Iugoslàvia va néixer el 1918 apartir de la desintegració del’imperi austro-hongarès, una deles potències derrotades en laprimera guerra mundial. El nomoficial que rebé el nou estat vaser el de «Regne dels serbis,croats i eslovens», fent referènciaa les tres nacionalitats quelideraren aquesta unió, i no va serfins el 1929 quan el nom popularde «Iugoslàvia» s’oficialitzà.

El mot Iugoslàviaetimològicament vol dir «la terradels eslaus del sud», i es va usaraquesta denominació per diferen-ciar-se d’altres pobles eslaus quees situaven en latituds mésseptentrionals com txecs,polonesos o russos, per exemple.El cert però és que dins deIugoslàvia no només hi haviaeslaus, també hi havia albanesos,hongaresos, alemanys, jueus,gitanos, etc. És fàcil comprendredoncs que aquests altres poblesmai es sentiren a gust amb ladenominació de iugoslaus.

L’existència d’aquest nou estat enel període d’entreguerres no vaser fàcil. Va viure una greu crisieconòmica i una convulsa vidapolítica fruit d’una monarquiaautoritària, la de la família sèrbiaKaradjordjevic, que va volerimposar un model centralistad’estat, contestat per les minoriesnacionals. Cal tenir present queSèrbia ja era un país independentel 1918, mentre que eslovens icroats només comptaven ambuna minsa autonomia dins del’imperi dels Habsburg. Ras icurt, els serbis sempre es vansentir legitimats per liderar elnou estat perquè sortien d’unaposició de força.

La segona guerra mundial aterres iugoslaves va ser el reflexd’aquest mal encaix d’uns ialtres, on a més calia afegir-hi elsdesitjos expansionistes dels estatsveïns: Itàlia, Hongria, Albània iBulgària que trossejarenliteralment Iugoslàvia.

En el cas dels croats, l’aliançaamb els alemanys significàl’assoliment d’un estatindependent, però això sí, tutelatpel règim nazi i mutilatterritorialment per l’irredentismeitalià que posà sota la sevaadministració part de la costaadriàtica.

Els serbis però, s’emportaren lapitjor part. Foren l’ase dels copsd’uns i altres. Cal no oblidarepisodis com el bombardeig deBelgrad la matinada del 6 d’abrilde 1941 que provocà la mort de10 mil persones en una ciutatque no comptava amb cap tipusde defensa antiaèria, o la reclusióen camps de concentració depoblació sèrbia com a resultat dela política de neteja ètnicaportada a terme pels ustasha(feixistes croats).

Cal dir que no tots els croatsferen costat a Alemanya, doncsun veterà comunista nascut alnord de Croàcia i anomenat JosipBroz «Tito», s’encarregà deliderar la lluita armada contra elfeixisme. Si bé en un principi Titoera un genuí producte sortit delKomintern, fàbrica soviètica derevolucionaris comunistes, poc apoc va saber imposar la sevapersonalitat i quan el règim naziva ser derrotat es va fer amb elpoder.

Josip Broz fou una de lespersonalitats més interessants delperíode de la guerra freda. Eraun camaleó, astut i eficaç, capaçde plorar explicant la pèrdua dela seva mascota i actuar de formaimplacable amb els seus enemics,i quan diem enemics no nomésens referim a presumptes casosde crims de guerra coml’assassinat de centenarsd’italians a les foibe d’Ístria o decroats desarmats a Bleiburg, sinól’eliminació física de patriotescom Mihailovic o la depuració demembres del seu partit comDjilas o Rankovic quan esconvertiren en personatgesincòmodes.

Durant la guerra freda Tito vasaber mantenir l’equidistànciaentre les dues granssuperpotències. Iugoslàvia va serl’únic país socialista inclòs en elPla Marshall de reconstrucció,però sense aliar-se amb els EstatsUnits, i mantenint alhora unsèpics estira-i-arronsa amb la UnióSoviètica.

Tito, conjuntament amb duesfigures rellevants de la políticainternacional com l’indi PanditJawaharlal Nehru i l’egipci GamalAbdel Nasser van fundar l’any1955 el Moviment de Països NoAlineats (MNOAL), al ques’uniren la major part delsgoverns d’Àsia i Àfrica, i tambéCuba. L’objectiu del MNOAL erainfluir en els afers del mónmitjançant l’actuació de lesNacions Unides i una eficaçpolítica anticolonialista, és a dirser una tercera força davant denordamericans i soviètics.

A nivell intern, Tito, denacionalitat croata però respectat

La desintegració de Iugoslàvia

Octavi Mallorquí

Historiador

Aquest 2011 es compleixen 20 anys de l’inici de ladesintegració de Iugoslàvia, una nació de nacions quees convertí en una caixa de trons.

Mapa de l’ex-Iugoslàvia.geo.info

Page 15: Butlletí FH 19

15

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

pels serbis per la seva lluitacontra els nazis, decidí hàbilmentconvertir Iugoslàvia en un estatfederal format per sisrepúbliques: Eslovènia, Croàcia,Bòsnia, Sèrbia, Montenegro iMacedònia, i dues regionsautònomes: Voivodina i Kosovo,ambdues a territori serbi.

Tot i tenir un evident sostrecompetencial l’invent semblavafuncionar, almenys mentre elpuny de ferro en guant de sedadel mariscal estigué en plenaforma, i en el terreny econòmicimplantà l’anomenat «comunismeautogestionari».

Cap al final de la seva vida, Titoimpulsà una reforma constitucio-nal consistent en que en cas deretirar-se de la vida política, lapresidència del Consell Federalhavia de ser anual i rotativa entreels territoris integrants de l’estatiugoslau. L’objectiu era que caprepública imposés la seva veu ique tot s’hagués de fer ambconsens.

Així arribem a 1980, any de lamort de Josip Broz «Tito». El seufuneral es desenvolupà en mig degrans mostres de respectenacional i lloances internacionals.En aquell moment, a diferènciad’altres països de l’Europa del’est, Iugoslàvia gaudia d’un nivellde vida similar a l’Occidental.Existia la llibertat de culte i demoviment per als seus ciutadans,es tolerava la iniciativa privada iel país s’havia obert al turismeinternacional, però malgrat lesbones perspectives aviat es passà

del debat polític a la rancúniaètnica a causa de la difícilcoexistència entre lesrepúbliques.

Per què? Veiem algunesrespostes:

1. Supremacia sèrbia (volguda oinvoluntària) rebutjada per lesaltres repúbliques.

2. Deutes pendents històrics: ladominació turca durant quatresegles que havia marginat a lapoblació cristiana, el centralismeserbi de 1918-1941, i el suportde part de croats i bosnians alsnazis durant la segona guerramundial.

3. Desequilibris econòmics iculturals: Eslovènia i Croàcia mésriques i orientades a Occident(històricament part de l’imperiaustro-hongarès), mentre Bòsnia,Sèrbia, Montenegro i Macedòniamés pobres i orientades a orient(històricament part de l’imperiotomà): menyspreud’uns i victimismedels altres.

4. Rivalitats religioses:eslovens i croatscristians catòlics,bosnians musulmans,i serbis, montenegrinsi macedonis cristiansortodoxes.

5. Dirigentscomunistes que abansd’abandonar el poderpreferiren exaltar els sentimentsnacionals.

Atenció a aquest darrer apartat,ja que si bé en altres països del’Europa oriental foren personesno vinculades a la nomenklaturales que encapçalaren les refor-mes polítiques, recordar perexemple els casos de LechWalesa a Polònia, Vaclav Havel aTxecoslovàquia o de LennartMeri a Estònia, a Iugoslàvia cincdels sis presidents de repúblicaque protagonitzaren ladesintegració d’aquest estatbalcànic eren individus queformaven part de l’establishmentcomunista: Milan Kucan (líderdel partit comunista eslovè),Franjo Tudjman (militar croatretirat que havia sigut companyd’armes de Tito durant la segonaguerra mundial), Kiro Gligorov(líder del partit comunistamacedoni), Slobodan Milosevic

(líder del partit comunista serbi)i Momir Bulatovic (líder delpartit comunista montenegrí)... iel sisè, Alia Itzebegovic(president de Bòsnia) sí que eraun vell dissident polític, peròtitllat d’islamista i que en la sevajoventut havia estat vinculat a lapolèmica organització JovesMusulmans.

Així doncs la caixa dels trons eraa punt d’obrir-se.

La primavera de 1991 es produíla crisi d’estat. Després de llargsdebats els representants serbis esvan negar a reconèixer compresident anual i rotatiu a StipeMesic un nacionalista croat queproposava que Iugoslàvia esconstituís en un estat confederal.El no reconeixement delpresident de torn provocà un buitde poder que accelerà ladesintegració de l’estat.

Com a resposta al fracàs de laconstitució de la presidència

col·legiada, el dia 25 de junyEslovènia i Croàcia proclamarenunilateralment la sevaindependència. En ambdós casosdesprés d’haver-se celebrat unsreferèndums on el 88% delseslovens i el 90% dels croats s’hihavien mostrat favorables;complint-se així la promesaelectoral de la plataformasobiranista Demos liderada perMilan Kucan a Eslovènia i delpartit polític HDZ de FranjoTudjman a Croàcia.

Immediatament després de laproclamació eslovena va interve-nir l’exèrcit federal ques’enfrontà a les milícies dedefensa territorial en el que esconeix com la «Guerra dels 10dies». Els Acords de Pau de Brioniimposaren un alto el foc i elreconeixement de laindependència d’Eslovènia;Milosevic va cedir fàcilment

Durant la guerra freda Tito va saber mantenirl’equidistància entre les dues granssuperpotències. Iugoslàvia va ser l’únic paíssocialista inclòs en el Pla Marshall dereconstrucció, però sense aliar-se amb elsEstats Units, i mantenint alhora uns èpicsestira-i-arronsa amb la Unió Soviètica.

Josip Broz «Tito»

Wikipedia.org

Page 16: Butlletí FH 19

16

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Dossier ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

perquè a Eslovènia pràcticamentno hi havia població sèrbia.

El cas croat va ser més complexdoncs existia una importantcomunitat sèrbia. Les regions demajoria sèrbia (la Krajina i lesdues Eslavònies) no nomésboicotejaren el referèndum per laindependència, sinó que en ferenun de propi amb l’objectiu desecessionar-se de Croàcia iintegrar-se a Sèrbia. El mes dejuliol i amb l’excusa de protegirla població sèrbia de Croàcia,l’exèrcit federal i paramilitarsdirigits per Ratko Mladic es vandesplegar per Croàcia i iniciarenuna campanya de neteja ètnicaque tingué el seu episodi méscruent en la conquesta de laciutat de Vukovar.

A Bòsnia mentre tant elparlament proclamà la sevasobirania i escollí president a AliaItzebegovic. Els serbis bosnians

com a resposta crearen unaentitat autònoma presidida perRadovan Karadzic.

Els kosovars, majoritàriamentalbanesos, que des de feia anysmantenien un pols amb lesautoritats sèrbies (Kosovo era unaregió autònoma dins de Sèrbiafins l’arribada al poder deMilosevic) celebraren de formaclandestina un referèndum per laindependència, amb una claravictòria del sí.

També al mateix tempsMacedònia celebrà el seureferèndum que fou guanyatàmpliament pels sobiranistes iproclamà la independència el 8de setembre, però en aquest casno és la minoria sèrbia la que hiposà pegues, sinó l’albanesa querepresentava gairebé una quartapart del total de la població deMacedònia, i temien convertir-seen ciutadans de segona en cas de

tirar endavant l’estat macedoniindependent. A més cal afegir-hiel conflicte diplomàtic ambGrècia que es negà (i encara esnega) a reconèixer un país queporti el mateix nom que una deles seves regions històriques;gràcies a les gestions de la UnióEuropea s’assolí però un acord decompromís consistent en queinternacionalment el nou paíshavia de ser denominat FYROM(antiga república iugoslava deMacedònia).

Arribem així a 1992, i mentreBarcelona es preparava pergaudir d’uns jocs olímpics, a nogaires kilòmetres hi bufavenvents de guerra. L’1 de marçBòsnia proclamà la sevaindependència, era clar que capde les antigues repúbliquesiugoslaves estava disposada a ferde comparsa d’una Sèrbiahegemònica. Esclatà llavors la

guerra amb els serbis: Sarajevo(capital bosniana i paradoxalmentciutat també olímpica) fouassetjada i el general Mladic estraslladà a Bòsnia en unaimportant ofensiva que li vapermetre ocupar el 70% delterritori. Els serbis proclamarenla independència de la RepúblicaSrpska i els croats ho aprofitarenper proclamar també la de laRepública d’Herzeg-Bòsnia ambl’objectiu de reunificar-se unsamb Sèrbia i els altres ambCroàcia.

Milosevic semblava triomfar en elseu pla de crear la Gran Sèrbia irefundar un nou estat iugoslau decaràcter federal integrat perSèrbia i Montenegro (lideradaaquesta per Bulatovic, fidel finsaquell moment a Milosevic) i queobria la porta a la inclusió de lesregions sèrbies de Croàcia iBòsnia. Però a Kosovo eldescontentament dels albanesos

es traduí en l’aparició d’un grupguerriller anomenat UÇK (Exèrcitd’Alliberament de Kosovo). Amida que les seves activitats erenmés exitoses la repressió policialsèrbia sobre la població albanesaaugmentà, cosa que acabàprovocant l’èxode de milers derefugiats en un nou episodi deneteja ètnica.

L’any 1993 serà el del fracàs delpla de pau per Bòsnia proposatper les Nacions Unides, conegutamb el nom dels seus creadorsVance-Owen. Un any desprésviurem un episodi clau per alfutur de la regió: els Estats Unitspactaren amb Croàcia el seusuport en la recuperació de lesregions croates que eren en mansdels serbis, a canvi que els croatsde Bòsnia acceptessin integrar-sea una Federació mal anomenadacroato-musulmana. Alhora l’ONUinicià el seu desplegament com

forces de pacificació a Bòsnia, estractà d’un desplegamentd’opereta perquè seguiren elscombats. Poc després les tropesde pacificació també esdesplegaren a Macedònia perevitar un possible contagi de leslluites, bé fos amb la veïna sèrbiao a causa de la minoria albanesa,i cal no oblidar que Albàniaseguia amb evident preocupacióels esdeveniments que s’anavensucceint a la regió.

L’estiu de 1995, davant d’unaopinió pública escandalitzada perepisodis com el de la matança depoblació civil a Srbrenica(enclavament musulmà protegitper l’ONU que els paramilitarsserbis ocuparen i hi practicarenla neteja ètnica), elsnordamericans decidiren agafarel toro per les banyes i fer valerel seu estatus de superpotència.En poques setmanes laintervenció de l’OTAN combinada

La primavera de 1991 es produí la crisid’estat... els representants serbis es van negar

a reconèixer com president anual i rotatiu aStipe Mesic un nacionalista croat que

proposava que Iugoslàvia es constituís en unestat confederal. El no reconeixement del

president de torn provocà un buit de poderque accelerà la desintegració de l’estat.

Bandera de la ex Iugoslàvia (blava, blanca i vermella)

Wikipedia.org

Page 17: Butlletí FH 19

17

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

amb una ofensiva de les forcescroato-musulmanes va ferretrocedir als serbo-bosnians finsobligar-los a negociar. A Croàciatambé els serbis forenpràcticament escombrats de laKrajina i de l’Eslavònia occiden-tal, que mantenien en el seupoder des de feia quatre anys.

Els acords de Dayton denovembre de 1995 són la pedraangular sobre la que es sosté lafràgil pau actual. Milosevic,Tudjman i Itzebegovic van signarun alto el foc promogut pelsEstats Units pel qual Bòsnia esconstituïa en un estat confederalformat per dues entitats laFederació croato-musulmana i laRepública Srpska, a més degarantir el retorn de l’Eslavòniaoriental a Croàcia.

El focus de tensió es traslladà apartir de llavors a l’interior deSèrbia, o millor dit del quequedava de Iugoslàvia. El 1997 ales eleccions presidencialsmontenegrines guanyà elsobiranista Milo Djukanovic queanunciava com objectiu a migtermini la independència de laseva república. Els montenegrinssón ètnicament serbis, parlenserbi i són de religió cristianaortodoxa com els serbis, peròhistòricament sempre s’havienautogovernat i començaven acréixer les veus d’alarma davantl’autoritarisme d’SlobodanMilosevic que semblava tambévoler liquidar l’autonomia deMontenegro. Però la que sí quepatia de forma brutal la repressiópolicial sèrbia era Kosovo i el1999 uns Estats Units ja farts deMilosevic decidiren intervenirnovament i colpejar amb duresa.Belgrad fou bombardejat, l’OTANes desplegà per Kosovo i Sèrbia esrendí. L’ONU passà a administrarKosovo, va desmilitaritzar elterritori i facilità el retorn demilers de persones que s’havienrefugiat a la veïna Albània.Interessant és recordar com laMontenegro de Djukanovic es vadeclarar neutral en aquestconflicte i un any més tardboicotejà les eleccionspresidencials iugoslaves iniciantla seva transició cap a laindependència, transicióafavorida per la derrota electoralde Milosevic i l’ascens al poderdel moderat Vojislav Kostunica,rebuda com un respir per tota la

comunitat internacional.Milosevic era un cadàver polític aqui només li restava esperar aque pocs anys després elprocessessin per crims contra lahumanitat.

Encara s’havia de viure un darrerepisodi violent a les terres del’antiga Iugoslàvia i va ser aMacedònia on tot just començatel segle XXI es va viure unaimportant activitat guerrilla de laminoria albanesa, que tot imitanta l’UÇK kosovar tractaren deposar entre les cordes a lesautoritats macedònies. Finalmenti gràcies també al desplegamentde l’OTAN es signà un acord depau que comportàl’abandonament de les armes perpart de la guerrilla a canvi d’unallei de respecte de la minoriaalbanesa de Macedònia.

L’any 2003 es portà a terme unanova refundació de l’estat:s’esborrà el nom deIugoslàvia per passara dir-se República deSèrbia i Montenegrodoncs el nom deIugoslàvia portava jaconnotacions massanegatives i es decidíenterrar-lo (persempre?) icuriosament retor-nar a aquella vellafórmula de 1918 enla que es citava lesnacionalitatsintegrants del nouestat... fórmula que tambéfracassà.

El 2004 Eslovènia culminà el seucamí cap a Occident integrant-sea l’OTAN i a la Unió Europea, iaquest també és el desig delsaltres pobles de l’ex-Iugoslàviaque poc a poc s’estan movent enaquest sentit. Sense anar méslluny, actualment s’està negociantla integració de Croàcia, onl’escull més gran és la resoluciód’un conflicte d’aigüesterritorials amb Eslovènia queafortunadament sembla està ja envies de solució.

El 2006 es celebrà unreferèndum per la independènciaa Montenegro on hi guanyà el síamb el 55% dels vots. El 3 dejuny d’aquell mateix any esproclamà la independència deMontenegro, reconegudapacíficament per Sèrbia.

BibliografíaDjilas, Milovan, Biografía crítica: Tito,Plaza & Janés, 1982.

Ferri, Llibert, L’esclat de l’Est, EumoEditorial/Universitat de Vic, 2008.

Taibo, Carlos, La desintegración deYugoslavia, Edit. Catarata, 2010.

Veiga, Francisco, Slobo, una biografía noautorizada de Milosevic, Debate, 2004.

Dos anys més tard fou Kosovo quiproclamà la seva independència,emparada per l’administració deles Nacions Unides; només laprovíncia autònoma de Mitrovica,al nord i única de majoria sèrbia,rebutjà la proclamació i anunciàla seva voluntat de seguir formantpart de Sèrbia.

Recentment hem viscut nousepisodis en aquesta tramabalcànica. Per un costat el

Tribunal Internacional va desesti-mar el recurs del govern serbicontra la proclamaciód’independència kosovarlegitimant el dret al’autodeterminació, i per altreSèrbia en el seu camí cap a laintegració a la Unió Europea hafet importants gestos a favor dela reconciliació amb els seusveïns com l’homenatge a lesvíctimes de la neteja ètnica a laciutat croata de Vukovar o larecent detenció del generalRatko Mladic acusat de crimscontra la humanitat durant laguerra de Bòsnia.

Iugoslàvia com a estat no vareixir, però desitgem que «elspobles eslaus del sud» tinguin apartir d’ara una coexistènciapacífica on la col·laboració i lessimilituds, més que lesdiferències, puguin prevaldre.

Els acords de Dayton de novembre de 1995són la pedra angular sobre la que es sosté lafràgil pau actual. Milosevic, Tudjman iItzebegovic van signar un alto el focpromogut pels Estats Units pel qual Bòsnia esconstituïa en un estat confederal format perdues entitats la Federació croato-musulmanai la República Srpska, a més de garantir elretorn de l’Eslavònia oriental a Croàcia.

Page 18: Butlletí FH 19

18

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Dossier ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Meri, comencemos por el princi-pio, tú eres un buen ejemplo de ladiversidad cultural de los habitan-tes de la antigua Yugoslavia.¿Dónde naciste? ¿Dónde vivisteluego? ¿De dónde era tu familia?Yo siempre explico que nací enYugoslavia en 1959, me marchéde la ex Yugoslavia en 1995. Laprimera vez que regresé paravisitar a mi familia, el país ya nose llamaba Yugoslavia sino Serbiay Montenegro, y ahora se llamasolamente Serbia. Así que cadavez que los políticos a nivelmundial se encontraban paratomar un café cambiaban lasfronteras del país donde nací.

El lugar de mi nacimiento esZagreb, actualmente Croacia,pero en esos años hace mediosiglo era Yugoslavia. Mis padresson serbios. A causa del trabajode mi padre, la familia vivió unosaños en Zagreb, después volvi-mos todos a Serbia.

El guión de mi vida me trajo denuevo a Croacia en 1993, peroahora como profesional. Trabaja-ba para la ONU y como madredivorciada con dos hijos a micargo.

En 1995 decidí salir para no serparte de esa espiral de violenciay vine a Barcelona sola con misdos hijos de 9 y 12 años. Tuvesuerte, porque muchos no teníanninguna esperanza de escaparsede lo que estaba ocurriendo.

Tu viviste el tiempo del régimendel mariscal Tito, ¿cómo recuerdasaquellos años?

Para mi familia y nuestro entor-no fueron años de tranquilidad,de un largo periodo de bienestardonde no te sobraba nunca perosiempre tenías suficiente.También de un periodo de «todoes posible» si tu quieres y teempeñas, si estudias, si trabajasduro. De vacaciones de verano enSplit, Croacia o Ulcinj,Montenegro, sin tener quesacrificarte, y unas cortasvacaciones en las montañas deSerbia, sin que te arruinaras.Unos largos años de muchalibertad, de poder viajar por todoel mundo sólo con tu pasaporteazul-Yugoslavo; de sentirteorgulloso de pertenecer a losYugoslavos, es decir a los Eslavosdel Sur, contento de tener unPresidente quien había creado elmovimiento de NO-alineados,donde las personas de Asia,África y Europa se sentíanidentificados en su lucha por unmundo mejor.

Pero puede ser que haya sidosólo una ilusión, porque en esosmomentos yo sabía que existíael Gulag, donde el régimencomunista de Stalin mandaba ala gente que no pensaba comoél, pero no tenia ni idea de queen la misma Yugoslavia habíaexistido Goli Otok, en Croacia,donde Tito enviaba a sus oposi-tores.

¿Existía una convivencia pacíficaentre las diferentes nacionalida-des que integraban el estadoyugoslavo?A nivel cotidiano todos noshabíamos identificado como

yugoslavos, con bromas sobre elorigen de cada uno. También elmovimiento del comunismo fueun factor común, todos éramoscomunistas. La religión se quedóatrás, algo que existía antes de laII guerra mundial. Nuestrosabuelos a escondidas llevaban alos niños a la iglesia (que eranmuy pocas) para bautizarlos y sinque los padres se enterasenporque podían enfadarse.

Eso se debía a que nuestrospadres habían nacido en lostiempos de la II guerra mundial,habían tomado las primerasgotas de comunismo con la lechematerna y no conocían otrarealidad.

Los abuelos habían luchado parala libertad de su país contra losnazis; ellos habían crecido con lareligión y con el Rey y en mediode su vida entró la guerra, el Reyhuyó a Inglaterra, o quien sabedónde, y Dios se tomó cuatrolargos años sabáticos, dejando ala gente de todos los países de lapenínsula Balcánica a su propiasuerte. En este sorteo, de quien vaa sobrevivir y quien tendrá quemorir jamás podías entender lasreglas. Me explicaba la gentemayor que en los pueblos de lasmontañas entraban los guerrille-ros monárquicos y saqueaban tucasa para alimentarse y en elcamino mataban a quien seoponía, y al cabo de unos díasentraba la gente de Tito con elmismo escenario. Entonces o tealistabas en uno de los ejércitos ote mataba uno de ellos. Los dosiban contra los nazis y los dostambién tenían unos momentos

Entrevista

Entrevista i text: Octavi Mallorquí

Meri Ilic(Zagreb, Croacia, 1959)

Presidenta de laasociación culturalCasa Eslava

Casa Eslava

Page 19: Butlletí FH 19

19

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

de negociaciones con los mismos.Pero parece que para ellos elpueblo sólo servía para alimentar-los, sea con alimentos o con lacarne humana. Por no hablar delauténtico enemigo que eran losnazis pues por cada baja quesufrían por parte de estos dosejércitos de liberación (partisanosde Tito o chetnik del Rey) mata-ban a 100 personas del pueblo.

Lo que hacían los ejércitos en laII guerra mundial también lohacían los ejércitos en estaúltima guerra de los Balcanes.En Vukovar la gente me explica-ba que cuando entraba el ejerci-to paramilitar de Arkan, formadopor serbios, todos huían y seescondían porque ellos no teníandiscriminación, robaban a todosy violaban a todas las mujeres sinpreguntar si eran serbias,croatas o de otras culturas.

Esto pasaba en Serbia dondevivían mis abuelos, pero sucedía

lo mismo en parte de Croacia,Eslovenia, Bosnia, Macedonia yMontenegro pero con otrosnombres porque por ejemplo enEslovenia y Montenegro estabanlos fascistas italianos deMussolini. Se trataba de un mapamuy complejo que ahora en lasescuelas se explica de forma muysimple, de una parte Tito y suejército contra los malvados nazisy los grupos pro-monárquicos.

Después de la guerra la gentesólo quería estar en paz consigomismo y con los otros, qué másda qué fronteras se ponían sivamos a vivir todos en un mismopaís y esto nos garantiza unaestabilidad económica y unfuturo de paz.

Yo nací en ese momento, en unpaís con un periodo de 15 añosde paz, que ya era un logro; meeducaron en que el comunismo

de Yugoslavia había sido el únicocamino correcto y con 16 añosme eligieron por mis buenosresultados escolares para ser unmiembro de honor del Partido,etc... para mi era la única verdadexistente.

Ahora veo que en todos los paísespasa lo mismo, para la gente dela ex Unión Soviética su tipo decomunismo fue el único, y parala gente de España el régimenactual es el único en el que valela pena vivir.

No estoy feliz por vivir todo loque he vivido en mi vida pero síque estoy contenta por el apren-dizaje; por poder conocer dife-rentes tipos de sociedadespolíticas y ver que todas tienensus cosas buenas pero que de losfallos propios no aprenden paramejorar. Aquí la mayoría de lagente no sabe que existía unagran diferencia entre el comu-nismo de Stalin y el comunismo

Yugoslavo,había una cortinaentre las dos partesde Europa, el malvivía al otro lado.

¿Qué opinión teníala gente de Tito? ¿Sepodía viajar alextranjero? ¿Habíalibertad de opinión,de prensa? ¿Cuál erala situación econó-mica?

Las generaciones anteriores, lossupervivientes de la guerra,tenían dualismo en sus senti-mientos; los grupos pro-monar-quía se callaban por miedo a lasrepresalias (quien tenía dinerose había marchado a América yAustralia) y los otros lo queríanhacer; las nuevas generacionesnacidas durante y después de laguerra le adorábamos, era unsímbolo de unión e igualdadentre la gente. Repito que enaquellos momentos no se habla-ba mucho de la cárcel en GoliOtok, ha sido uno de los secretosmejor guardados; los enemigosde Tito desaparecían del mapade Yugoslavia. Si tu ves sóloprogreso, sin oposición políticaen público, si puedes viajarcuando quieras y sin visados adonde querías, si los bancosmundiales siempre dejabandinero al país en el momento

adecuado es normal que todosnos habíamos sentido como partede un gran familia con un padretodo-poderoso.

También en la prensa salían sólolos elogios hacia nuestro régi-men, malas noticias estabanreservadas para el sistemacapitalista, crecimos con la ideaque todo lo malo llegaba departe del capitalismo. Y cuandoviajábamos veíamos las desigual-dades que reinan en el capitalis-mo y volvíamos con más amorpor nuestro régimen y nuestrolíder.

¿Os sentíais más cercanos aOccidente o a la URSS?Más cercanía teníamos haciaOccidente, en realidad éramoscomunistas occidentales, nosdaba pena la falta de libertadque reinaba en Rumanía, Rusia,Polonia y por otro lado Occidentenos daba la impresión queexplotaba a la gente. La necesi-dad de tener dos trabajos parapoder sobrevivir, o los mendigosen la calle y la gente millonariaen el restaurante de esa mismacalle, no nos daba buena impre-sión el sistema capitalista.

En Yugoslavia no había mendigosy tampoco se veían los ricos deesta manera; había una clasemedia muy amplia, los profeso-res, médicos, enfermeros, unaclase bien acomodada.

Todos los trabajadores teníanderecho a tener piso gratis,porque durante toda tu vidalaboral una parte de tu sueldo sedestinaba para los fondos deconstrucción de nuevos pisos.Quien quería tener un piso o unacasa más grande lo debía hacercon sus propios ahorros, perohabía el derecho a piso paratodos según su situación familiar,estudio para los solteros, de undormitorio para parejas sin niños,etc. Una vez cumplido tu derechoa una vivienda digna estabastranquilo y vivías tu vida relajadosin pensar en otras cosas.

¿Qué es lo que pasó para que trasla muerte del mariscal Tito lasituación política fuera de mal enpeor?Es interesante que los primerosavisos de posibles cambios yproblemas los recibí de parte de

Page 20: Butlletí FH 19

20

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Dossier ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

los extranjeros. Unos años antesde la muerte de Tito trabajé enel Banco Nacional de Nish y uncliente de Inglaterra que estabade viaje y nos visitó me dijo algoque en ese momento me pareciósu manera de Humor inglés:«Cuando muera Tito vais aenteraros de la realidad deYugoslavia, nada será lo que oshabía parecido hasta ahora».

Y así fue, de repente los bancosmundiales no nos daban máscréditos y nos enteramos de quemientras Tito vivía había unacuerdo para no pedirle losintereses pero que ahora, aldesaparecer su figura, todospidieron que se devolvieran loscréditos anteriores sin ampliar-nos las fechas y sin perdonar losintereses.

Y de golpe empezamos a serreligiosos, como si durante esos30 y pico años hubieran estadoescondidos ortodoxos, católicos,musulmanes en los sótanos denuestras casas. De repente enEslovenia, Bosnia y Croacia habíaarmas en cada casa, había odioen cada esquina, muertos...

Durante la guerra en Croacia, tuestuviste trabajando para la ONU,¿cómo recuerdas aquella expe-riencia?Una parte de mi corazón sequedó allí; esos tres años fueronde alguna manera «muy bonitos»pero también muy dolorosos.Bonitos por lo útil que pude ser atodos, sin hacer diferencia;ayudaba con mi equipo a losserbios, croatas, bosnios, a los deNaciones Unidas. Hubo unmomento cuando encerraron alos miembros de la ONU en unacasa como una manera deprevención delante de un posibleataque exterior, los otros compa-ñeros se quedaron en sus casasesa semana, pero yo y un compa-ñero de mi trabajo íbamos cadadía a esa «cárcel provisional»,recogíamos recados de ingleses,paquistaníes, noruegos, portu-gueses y desde nuestras casasllamábamos a sus padres en suspaíses para avisar de que esta-ban bien y de que esa situaciónera sólo por unos días, que no sepreocuparan. Tuve muchasamenazas de parte del ejércitode liberación por actuar así pero

yo les decía «no hago nadacontra mi país y me imagino quesi mis hijos mañana participanen algo tan noble como la acciónhumanitaria y los tuvieranretenidos en una cárcel comoesta, me gustaría que alguien meavisara de lo ocurrido».

Lo doloroso fue que cada día medaba más y más cuenta de lo«manipulados» que hemos sidotodos los pueblos de Yugoslavia, lagente de la ONU... el odio es tanfácil de sembrar, lo que cuesta esel amor, y no lo parece, ¿verdad?

¿Cuándo decidiste marchar deYugoslavia? ¿y por qué venir aBarcelona?Cuando entendí queen un país comunis-ta se montóartificialmente unaguerra de tresreligiones supe queese país no era lugarpara mí ni para elfuturo de mis hijos.Quise salir lo máspronto posible y eramuy complicado, enesos momentos nodaban visados anadie.

Me decidí porBarcelona porque lagente que habíaestado aquí mehablaba de la bellezade la ciudad y de la gente, y unaamiga guía turística me explica-ba que Barcelona tiene mi ADN,nunca duerme y siempre estácon nuevas ideas.

¿Cómo fue tu llegada a Barcelona¿¿Fue difícil integrarte?Se puede imaginar la llegada condos hijos de 9 y 12 años, sinhablar castellano, sin saber queexiste catalán, sin tener dinero,ningún contacto. Vine comoturista sabiendo que me iba aquedar a pesar de todo; ya mehabía despedido de la ONU conun certificado de mi trabajo porlos derechos humanos sin pensaren mi propia vida (todavíaguardo este certificado, me traemuchos recuerdos).

Era como el caso del conquista-dor español Hernán Cortés quienal llegar a las playas de México

ordenó quemar los barcos, y dejódos únicas opciones a sus hom-bres: victoria o muerte. Lomismo hice yo con mis hijos, onos morimos o nos hacemos lavida aquí, con amistades, ene-mistades pero tenemos queconseguir nuestro hueco aquí.

Nunca me gustó la palabraintegrarse, en uno de mis relatos(soy escritora) la niña de 8 añospregunta: «Mamá, ¿qué significaintegra...tarse? una amigaecuatoriana me explica que estosignifica no poner música de tupaís, no hablar tu idioma en vozalta, hablar bien sólo de lacomida de aquí...».

¡¿Qué es integración, una vía de

un solo sentido?! Yo voto y vivo«CONVIVENCIA» el futuro deeste país lo hacemos entre todos,tu y yo y nuestros amigos detodo el mundo que viven aquí ytodas las familias catalanas yespañolas que llevan siglos aquí;en mi sangre (esto no gustará amis paisanos) seguro que hayalguna gota de Turquía (despuésde cinco siglos de estar ennuestras tierras sería raro notenerla) en tu sangre seguro haylas aromas árabes, en los amigosde Latinoamérica hay muchosque tienen raíces eslavas... Ahoracatalanes y españoles van aAlemania para superar los añosde crisis que estamos viviendoaquí. ¿De qué integración habla-mos? Yo veo CONVIVENCIA demuchas culturas, de muchasraíces creando una nueva reali-dad. ConvivenciaINTERCULTURAL donde todas

Meri Ilic a la «Festa del Dia de l'Immigrant» que es va fer al Moll dela Fusta de Barcelona el dia 13 de desembre de 2009.

Casa Eslava

Page 21: Butlletí FH 19

21

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

las culturas y todas las religionespueden dialogar y vivir apoyán-dose y nutriéndose de lo buenoque tienen en común.

¿Cuándo tuviste la idea de crearCasa Eslava, y por qué?Había varias razones para crearla:mi necesidad de tener una misiónen la vida, de apoyar proyectosque ayudasen a la gente; el hechode que todos habían pedidonuestra integración comoinmigrantes sin pensar que lasdos partes tienen que integrarsea una convivencia intercultural; lainvisibilidad de la inmigracióneslava: y el desconocimientoentre el pueblo eslavo y el pueblocatalán a pesar de compartir elmismo espacio físico.

Los eslavos somos muy diversos,lo que es un orgullo para mí; enel asunto religioso; en el aspectode los idiomas que tienen lasmismas raíces pero diferentedesarrollo; en la cocina; etc.También en la manera de encajaren la nueva sociedad. Algunos,ya sean inmigrantes con proble-mas económicos o de un nivelbueno de financiación, se que-dan viviendo en círculos cerra-dos, trabajando y dando trabajosólo a la gente de su propio país;y en el otro extremo hay gruposque enseguida aprenden caste-llano y catalán y viven solamentedonde viven catalanes y jamáshablan de su pasado y sus raíces.

Los dos extremos son muy negati-vos. Es muy importante el inter-cambio de culturas y también noolvidarse de sus raíces y darlas aconocer. En Cataluña viven más de150.000 eslavos pero la genteusualmente se da cuenta de laexistencia de un grupo de rusos orusas según sus intereses sin irmás allá y sin saber tampocomuchas cosas sobre la riqueza dela cultura rusa. Y en realidad loseslavos son 16 pueblos diferentes,aquí estamos presentes de 13países diferentes.

Del desconocimiento entrenosotros nos dimos cuenta MercèSalá (co-fundadora de Casaeslava) y yo hace cuatro años enuna conversación donde ellacreía que los serbios hablamosuna variante del idioma ruso y yotenía la idea de que todo elfolclore de Cataluña son las

sardanas. De allí surgió la ideade montar una asociación y deque uno de los objetivos sería elacercamiento de nuestrasculturas.

¿Cómo han sido estos años dededicación a Casa Eslava? ¿Quévaloración haces?Seguimos con los objetivos delprimer día pero se han sumadootros que han surgido por elcamino, como por ejemplo,ayuda a los inmigrantes eslavos,en materia de extranjería,vivienda, bolsa de trabajo, apoyopsicológico, escuelas en idiomasmaternos.

También el asunto de lainterculturalidad, sin planearlopreviamente, ha irrumpido ennuestras actividades y se quedócomo algo imprescindible, justopor la diversidad de los mismosgrupos eslavos. Trabajamosmucho el diálogo cultural einterreligioso.

Ahora mismo Casa Eslava funcio-na como una mini federaciónentre varias asociaciones eslavasy no eslavas, porque con nosotrostenemos una asociación deGeorgia y un grupo de gente deArmenia. A todos los intentamosayudar asesorando sobre activi-dades, buscando espacio, hacien-do cosas entre todos, buscandofinanciación, etc., todo lo quetoca a una Federación.

Hace unos días hemos hecho conAmigos de Unesco un día deEuropa diferente con las asocia-ciones que están bajo nuestra«protección» y han sido cuatrohoras de muchas culturas con lavisita de 170 personas. Todo unéxito.

¿Cuáles son las próximas activida-des que estás preparando?Buscamos un espacio paramontar una escuela de lenguaseslavas porque los espacios queutilizamos se han quedadopequeños, también un nuevolocal para la sede de Casa Eslava.El problema de siempre eseconómico.

Por otro lado de los eventos máspróximos destacamos: la PRIMA-VERA ESLAVA 2011 llena demuchas actividades:

El 8 de mayo en Casa Menorca:«Mil y una mazurcas» homenajeal compositor eslavo (polaco)Chopin. Mazurcas hechas porfolclore catalán, grupo de baileszíngaros, grupo de Hip Hop,gaitas de Galicia, un pianistacatalán... guitarras.

El 11 de mayo a las 19h, en elCentro Gallego en Las Ramblas,nº 37, «La noche de la poesíaeslava».

El 13 de mayo en la BibliotecaSant Pau del Raval, el acto: «Kiev,Barcelona, Moscú- poesía yamistad» y la exposición «La vidade las mujeres cosacas».

El 28 de mayo «Concierto inter-nacional de gaitas» en el CentroGallego de Las Ramblas; partici-parán gaiteros de Bulgaria,Galicia, Escocia, Grecia.

El 8 de junio conferencia sobre«Eslovenia y su integración en laUE», será una presentación deeste país eslavo que ahora celebralos 20 años de su independencia.

La misma semana de junio sehará un encuentro de mujeres dediferentes religiones, colaboran-do con el departamento deinterculturalidad, de Asuntosreligiosos y el centro HariKrishna.

A finales de junio el concierto«Cataluña Eslava» con reconoci-dos artistas: la cantante RoserFerrer y el pianista Efrem.

También estamos creando unnuevo proyecto de dos años anivel europeo: «Las emocionesculturales europeas» dondequeremos trabajar el sentido deidentidad cultural de todosnosotros que convivimos en la UE.

Un deseo para los pueblos de laantigua Yugoslavia:El mismo para todos los pueblos:el ser humano está hecho deemociones, sin fronteras, conamor por todos los seres huma-nos, no dejemos que nos manipu-len para cumplir objetivoseconómicos como han hecho enYugoslavia ¡Todos merecemos unmundo mejor con igualdad deoportunidades!

¡Que el AMOR y la Prosperidadsean las únicas leyes que nosllevan en la vida!

Page 22: Butlletí FH 19

22

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Dossier ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Estos y otros interrogantes queno por obvios ni recurrentesfueron contestados ni siquierabien contextualizados a día dehoy forman parte de una histo-ria, ya proscrita, ya mítica.

El documental Yugoslavos pre-tende analizar estos temas desdeun punto de vista crítico con laayuda de voces autorizadas yespecialistas de distintos ámbitospara arrojar algo de luz sobreunos hechos aún no concluidos.

El proceso histórico que desenca-denó la caída de la Unión Soviéti-ca, el derrumbe del comunismoy que trajo consigo lareunificación alemana vinointrínsecamente ligado a lanueva estrategia para el redibujode una nueva Europa. Sin estosfactores no sólo es imposibleconocer la realidad sino que secorre el riesgo de caer en undiscurso revisionista tan tenden-cioso como interesado.

Las huellas del pasado no sólotienen su reflejo en la composi-ción del presente sino queexplicaban la idea fundacionalde Yugoslavia. Esta no fue unacreación opresiva, la falsa ysocorrida «cárcel de pueblos» niexpansionista, ni en su primeraandadura ni en la segunda, pesea posteriores desequilibrios.

Yugoslavia, fue una creaciónidealista, un espacio común en laque por fin los pueblos eslavosdel sur trazaron su propio

destino y entidad nacional trassiglos de ocupaciones y particio-nes por parte de poderososreinos e imperios. Por primeravez en la historia, Eslovenia fuereconocido como un pueblo y nocomo una provincia, lo mismosucedió con Croacia que eratambién católica, Serbia, Mace-donia o Montenegro ortodoxas yBosnia en parte musulmana.

Aunque los motivos y las bande-ras variaran, tanto en la primeraguerra mundial, como en lasegunda, y aunque en la guerrafría el país una vez tras otra fuetierra de equilibrios para lasgrandes potencias.

En un mundo con una únicasuperpotencia, una Alemaniaemergente, y una Unión Europeabalbuceante más allá de losparquets, Yugoslavia tenía tantosentido dentro de la comunidadinternacional como el socialismotras la desintegración de laUnión Soviética.

Los Balcanes, tierra misteriosade odios ancestrales, de supersti-ción, de violencia y sangre.Tantos ríos de tinta, tópicos,tantas frases para la posteridad,múltiples e irreconciliablesdivisiones… Y en los años noven-ta, sólo hay un foco de atención,un blanco para los objetivos delas cámaras. Y este no fueron losdisturbios étnicos y expulsionesmasivas de turcos en Bulgariacon inicio en 1984, ni los san-

grientos contenciosos entregriegos y turcos. Ni siquiera laguerra en Moldavia (porTransnytria) entre rumanos yrusos-ucranianos (eslavos y estavez unidos) ocupó ningunacabecera más allá de sus países,o ni siquiera dentro de estos.

¿Por qué Yugoslavia?

¿Qué hacia presagiar que unadeclaración ilegal y unilateral deindependencia pudiera acabaren un rápido reconocimientointernacional que llevó a unabrutal escalada del conflicto?

Mientras las cancillerías occiden-tales se frotaban las manos porsu victoria moral en el Este(FMI), su terapia de choque y suapertura de mercado con posi-ción dominante, una sociedad sesentía mutilada, desorientada,sin referentes, y presa fácil de lamás efectiva y barata propagan-da que existe, la del odio al«diferente».

Los nacionalismos toleradoscuando no descaradamentefinanciados eran el contrapesoideal para acabar con los últimosirredentos, aquellos que noaceptaban el nuevo maná delcapital que llevó al este europeoa niveles tercermundistas duran-te su «transición».

Yugoslavos esta en fase depreproducción. Es un documen-tal de Eduardo J. García e IvanaStojak.

Eduardo J. García

el documentalYugoslavos

¿Hasta que punto fueron importantes los interesesoccidentales y sus consiguientes decisiones para la ruptura deYugoslavia?

¿Fue esta una guerra que se pudo evitar?

Prensa: Información o primera andanada de la intervención.Medios de manipulación masivos. Guerras humanitarias; armasinteligentes, un nuevo Orden mundial ¿Se arreglarán con ellolos problemas pendientes?

¿Fue Yugoslavia un paso más en la nueva estrategia global?El ejército se despliega en la frontera de Eslovenia.

Wikipedia.org

Page 23: Butlletí FH 19

23

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Ja només sortir de l’aeroport deCilipi i de camí cap a Dubrovnikem van cridar l’atenció lesconstants mostres denacionalisme presents en formade bandera, de grafits i d’un granrètol a peu de carretera lloant lacontrovertida figura del generalAnte Gotovina, tot enmig d’unpaisatge preciós però a on encarasón visibles algunes casesabandonades i mig en runes queromanen com a mostra delconflicte armat.

En arribar a Dubrovnik, homs’endinsa dins una ciutat refeta ial servei dels seus visitants, plenad’atractius, però en el rerefons esnota encara la lleu presència d’unnúvol negre. Com en tota ciutatque ha patit una guerra, encaraes poden veure impactes demetralla a les façanes d’algunescases i a les plaques de la majoriadels carrers, com de tant en tanthi ha edificis en els quals es

mostren les fotografies de comvaren quedar després delsbombardeigs i incendis patitspels obusos i de com els seusciutadans s’esforçaren perreconstruir-los. Igualment, enmolts dels establiments per aturistes es venen com a reclamllibres referents a la guerra,demostrant, tot plegat, lavoluntat d’expressar unsentiment que potser és denacionalisme, potser és deressentiment o potser és fruit del’orgull per haver fet front i haversuportat i encarat la situació.

Gairebé sense voler, passejant perl’Stradun (el carrer major)s’arriba a un dels principalsedificis de la ciutat, el PalauSponza, seu de l’Arxiu Històric, aon a la planta baixa es troba lasala dedicada al memorial pelscaiguts durant el setge que vapatir Dubrovnik entre els anys1991 i 1992 i que, de formaintermitent, es perllongà fins el1995.

El setge a Dubrovnik s’inscriudins del conjunt de guerres queassolaren l’antiga Iugoslàvia a ladècada dels 90 i primers anysd’aquest segle XXI, el pitjorconflicte bèl·lic succeït a Europades de la II Guerra Mundial.

A la sala memorial del PalauSponza es pot veure un vídeo ambimatges de la destrucció causadaper la guerra, alguns objectessimbòlics com ara un bocí de labandera croata del fortí situat alcapdamunt del turó de Srd desd’on l’Exèrcit Federal (serbi)atacava la ciutat i és que de fet,quan s’està a Dubrovnik i s’aixecael cap i es veu la muntanya, nocosta gens imaginar-se elsbombardeigs des d’allà dalt.

Igualment i de maneratremendament colpidora enaquesta sala s’exposen lesfotografies de tots els caigutsdurant el setge, amb els seusnoms, la data de naixement i demort i, de vegades, una breuexplicació biogràfica.Malauradament, estem habituatsa sentir parlar del terror de laguerra als nostres avis. Hem vistmonuments i memorials referentsa la Guerra Civil a casa nostra o,si hem viatjat, també referents ales Guerres Mundials o a altresconflictes llunyans quepersonalment i, tot i serconscient del que varen signifi-car, m’han sonat a històriapassada o fora del meu abast. Enaquest cas, però, el fet de veureles dates de naixement dels mortsdel memorial de Dubrovnik, lamajoria semblants a la meva ofins i tot algunes de posteriors,em va fer sentir un angoixaprofunda. Tot just fa només 20anys que gent europea de la mevageneració, va patir la tragèdiad’una guerra i en el cas deDubrovnik va patir també unsetge al més pur estil medievalque els deixà sense electricitat,sense aigua i sense queviuresdurant tot un any. També van serbombardejats, alguns torturats iafusellats i altres amb potser méssort, deportats o exiliats, i totperquè un grapat de polítics imilitars sense escrúpols no vanvoler escoltar la veu democràticad’un poble que clamava per laseva llibertat.

La sensació que em va donar totplegat, és que encara que aprimera vista sembla que tot estàen calma i que la guerra éshistòria passada, caldran encaravàries generacions per superar-neel trauma.

Laura Devenat

Dubrovnik1991-2011

Imatge de la guerra a Dubrovnik.L’autor de la foto va morir durant el conflicte.

Octavi Mallorquí

Recentment he tingut l’oportunitat de viatjar a Croàcia, enconcret a l’encantadora ciutat de Dubrovnik, coneguda dinsl’argot turístic com «la perla de l’Adriàtic» o l’«Atenes eslava».Podria parlar-vos del seu magnífic patrimoni històric,arquitectònic, cultural i natural que realment no deixaindiferent ningú, però sincerament el que em va copsarl’atenció per damunt de tot això va ser alguna cosa més.

Pavo Urban

Page 24: Butlletí FH 19

24

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Dossier ○ ○ ○ ○ ○ ○○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Antes de formar parte de laRepública Federal Socialistade YugoslaviaCuando Hitler mandó sus avionesa bombardear Belgrado y a sugente el 6 de abril de 1941 en suOperación Castigo por haberroto el acuerdo con el rey PedroII Karagjorgjevic; el 27 de marzode 1941, lo que es hoy la Repú-blica de Macedonia, formabaparte de Serbia en el Reino delos serbios, croatas y eslovenos,según las decisiones del Tratadode Bucarest en 1913 después dela Primera Guerra Mundial quepartió Macedonia en tres partes.Como muestra su nombre, en esamonarquía los macedonios noeran tenidos en cuenta comonación: el idioma oficial era elserbio y hasta los apellidos secambiaron con el sufijo serbio«-ic». Los jóvenes intelectualesestudiaban en Belgrado, Sofía oMoscú, como el lingüista KrstePetkov Misirkov (1874-1926),que dio la base de la codificacióndel idioma macedonio estándar.Eran pocos los que consiguieronpublicar algo en macedonio,como el poeta Koco Racin (1908-1943) –el poema «Para el traba-jador» publicado en Zagreb,Croacia, en 1936.

La resistencia contra el fascismoen el territorio de Yugoslavia fueorganizada por el KPJ (PartidoComunista de Yugoslavia) conJosip Broz «Tito» como líder y enMacedonia por el KPM (PartidoComunista de Macedonia) conMetodija Andonov-Chento. Elmomento histórico en que Mace-donia empieza su lucha contra el

fascismo es el 11 de octubre de1941, con ataques en dos ciuda-des de Macedonia: Prilep yKumanovo. Durante la guerra,empezó a mostrarse cómo sería laMacedonia del futuro: la corres-pondencia entre los partisanosfue escrita en gran parte enmacedonio y cuando se decidiósobre la unión de la Yugoslaviadel futuro en la pequeña ciudadde Jajce en Bosnia el 29 denoviembre de 1943, en la AVNOJ(asamblea), Macedonia fue unade las seis Repúblicas que iban aformar la República FederalSocialista de Yugoslavia. Era laprimera vez en la historia que elpueblo de Macedonia era recono-cido como una nación aparte decualquier otra, e igual de impor-tante dentro de la FederaciónYugoslava. Siguió la asambleamacedonia de ASNOM el 2 deagosto de 1944 (una fechasimbólica y no elegida al azar)cuando se confirmaron lasdecisiones de la AVNOJ y setomaron decisiones importantessobre el futuro de Macedonia–las más importantes, que elidioma oficial era el macedonio yque el pueblo se llamabamacedonio. Después de la guerra,estas decisiones se hicieronrealidad y por fin el pueblomacedonio era «el suyo en losuyo», por lo menos en parte.

Como parte de la RepúblicaFederal Socialista deYugoslaviaLa parte positivaLos primeros libros, la primeragramática, la televisión nacional

(1944), el primer diario enmacedonio Nova Makedonija(29.11.1944), la primera univer-sidad Santos Kiril y Metodij(24.4.1947) enseñando enmacedonio, fábricas y carreterasque llevaban nombres de gentemacedonia –la lista es infinita.Por fin se podía tener documen-tos en macedonio y pasaporteque reconocía la ciudadanía ynacionalidad aparte y lo másimportante: la libertad de decirquién eres –ciudadano: Repúbli-ca Federal Socialista de Yugosla-via, nacionalidad: macedonia.Hasta hoy día, este periodo fue elúnico en el cual podías ser unmacedonio en este mundo sinningún problema.

Macedonia, al final de la SegundaGuerra Mundial, era la Repúblicamás destruida de Yugoslavia y losprimeros años fueron muy duros–por una parte por las destruccio-nes, por la otra por la economíade modelo soviético hasta 1948,cuando el líder yugoslavo Titodejó de colaborar con Stalin. Esentonces cuando las cosas empie-zan a cambiar rápidamente yMacedonia llega a desarrollarse yse convierte en una Repúblicamoderna.

La vida cotidiana de una familiamacedonia en la Yugoslaviasocialista era en un entorno en elque padre y madre trabajaban,pero aún así tenían horarios quepermitían comer por lo menosdos veces al día con sus hijos,hablar con ellos y seguir sudesarrollo. Una familia podíacomprarse un piso o construirseuna casa y no pagaba hipotecaen la vida. El sistema sanitario y

Violeta Stefanovska

Macedonia en Yugoslavia

Macedonia es ese país pequeño entre Serbia y Grecia porla Vía Egnatia, con 300 días de sol y fútbol que no llega a lasfinales. Es candidato a integrarse a la Unión Europea desde2005 y tiene fecha provisional de entrada en 2013.Mientras tanto, vive su pasado, presente y futuro, a la vez.

Wikipedia.org

Page 25: Butlletí FH 19

25

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

educativo era nacional y no sepagaba nada. Las tiendas notenían mucha variedad, perotodo era de alta calidad y unvestido pasaba de niña a niñahasta diez veces sin que seestropeara demasiado. Losjóvenes viajaban pagando el 10%del precio del billete, gracias a lacampaña «Conoce tu patria paraamarla más».

Los yu-nostálgicos y los acérri-mos independentistas echan demenos el estilo de vida de laRepública Federal SocialistaYugoslava.

La parte menos positivaGran parte de los macedoniosesperaba que la guerra seterminase reunificando losterritorios macedonios que sequedaron en Bulgaria (13%) y enGrecia (50%) y nunca se loperdonaron al Partido ComunistaYugoslavo. El PCY por su parte,nunca prometió luchar otralucha que no fuera la de liberarYugoslavia del enemigo y formaruna sociedad socialista. También,la República Federal SocialistaYugoslava tenía que quedar biencon los Aliados y luchar por elsitio de Yugoslavia en el mundo yla Conferencia de Yalta (1945) seoponía a otros cambios defronteras. Parte de losmacedonios quedaron insatisfe-chos y culparon al PartidoComunista Yugoslavo, esperandoel día de la independencia total.

Económicamente hablando, laigualdad en Yugoslavia no se leía,digamos, al pie de la letra. Seacabó por situar casi toda laindustria en el norte, incluso laalimentaria aunque Macedoniaera la República con más agri-cultura. Es famoso el ejemplo de

las manzanas (y otras frutas)cuando los camiones iban vacíosdesde Eslovenia para recoger lasmanzanas de Macedonia y hacerzumo en Eslovenia; después losmismos camiones llevaban elzumo a Macedonia con un precioque no favorecía su economía.Macedonia producía tambiénproductos de textil, hierro,tabaco, etc., que se terminabanen Croacia y Eslovenia y salían almercado como productoseslovenos o croatas. Las desigual-dades de esta distribuciónllevaron a unas de las Repúblicasa desarrollarse más rápidamentey a Macedonia a quedarse atrás.Hasta se creó el dicho «cuantomás al sur, más triste.» Se sigueutilizando.

Culturalmente, Macedonia sedesarrollaba muy bien –fue lafuente eterna de inspiración,ritmos e historias que las otrasRepúblicas sabían compartir.Pero no tenía la misma promo-ción en la Federación. El escena-rio de la Eurovisión de hoy, esuna muestra de la eleccióninterna de Yugoslavia a elegirrepresentante. Aunque el dichodice «En Macedonia ni cantes nibailes (lo saben hacer mejor quetodos los otros)», Macedonia nollegó a representar a Yugoslaviaen la Eurovisión ni una sola vez.

La IndependenciaMacedonia, aunque más pobre,fue la última en abandonarYugoslavia y el hecho de tener unreferéndum y votar por laindependencia (el 8 de septiem-bre de 1991) fue un acto espera-do y en realidad, la única opción.La Macedonia independiente esun país con muchos problemas ypocas fechas para recordar ycelebrar. Ha salido de la transi-

ción, pero no ha entrado en laUnión Europea.

Macedonia ingresó en las Nacio-nes Unidas el 8 de agosto de 1993con la denominación temporal deFYROM (Antigua RepúblicaYugoslava de Macedonia) parapoder avanzar en su proceso deintegración a la Unión Europea,mientras resolvía un problema denaturaleza única, que ningún otropaís ha tenido que resolver –luchar por el derecho de identi-dad y propio nombre. Aunquedécadas antes Grecia tenía laEmbajada en Yugoslavia situadaen la República (Socialista) deMacedonia, eso no fue ningúnproblema. Tampoco lo fue cuandosus estudiantes hacían sus carre-ras en Macedonia y se traían susdiplomas escritos en macedonio.Son sólo dos ejemplos muy obvios.El problema vino con la indepen-dencia y sigue sin resolverse. Eneste momento se celebra un juicioen el Tribunal Internacional de LaHaya contra Grecia por vetar elingreso de Macedonia a la OTANen la cumbre de Bucarest del año2008. Según el acuerdo de 1993,Macedonia aceptó la referenciatemporal de FYROM y Greciaaceptó no impedir los accesos bajoesta denominación.

Si hay algo bonito en esta des-graciada denominación temporales que el nombre de Yugoslaviasigue viviendo al lado del deMacedonia. Parece que a Yugos-lavia la echa de menos todo elmundo y mantiene de estamanera su recuerdo desde haceya 20 años.

En fútbol no se llegó todavía a lasfinales, pero en balonmanofemenino sí –Macedonia fue elcampeón europeo el año 2002.Macedonia tiene 300 días de sol,pero va acostumbrando su vinomás al sabor europeo y menos almacedonio. Las cosas no sonsiempre como parecen y lossiglos en esa tierra por la VíaEgnatia «no van uno detrás deotro, sino se alinean uno al ladodel otro», como dice el directorde películas Milcho Manchevskien su película Dust. Y hay quevivirlo todo y a la vez hasta que ladialéctica no llegue aquí tambiény Heráclito tenga por fin la razóncuando dice «Panta Rei» –y quese vea que todo fluye de verdad.

Niña con la cara pintadacon la bandera deMacedonia (roja y amarilla).

Esta fue la segunda banderapropuesta tras laindependencia. La primeraopción, con el sol, o estrella,de Vergina, fue descartadaal oponerse Grecia, que lautiliza como símbolo de laregión griega deMacedonia.

Wikipedia.org

Page 26: Butlletí FH 19

26

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

Activitats Aniversari

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○Què hem fet? ○ ○ ○ ○ ○ ○

per Ferran Sánchez

10 històries amb mar al fonsJa us vam parlar de les Històries amb la Mediterrània alfons, un cicle que va iniciar-se amb la conferència delprofessor José-Enrique Ruíz-Domènec (UAB) El Mediterrá-neo, una herencia para Europa.

En el cicle vam poder gaudir del professor Josep MariaFullola (UB), que ens va parlar del creuer universitari de1934 fent servir algunes fotos inèdites del seu avi, en LluísPericot. Per altra banda, en Josep Maria Percebal ens vaparlar de l’evolució de la imatge del turc en els territoris dela monarquia hispànica durant l’enfrontament que elsHabsburg van tenir amb Solimà i els seus successors. Enaquest cicle hi va haver 7 socis participant, que ens vanconduir fins a Pompeia, els jaciments ibèrics de Llevant,Dubrovnik, Alexandria, Empúries i la Palma dels xuetes.

10 exquisiteses francesesEn el cicle sobre França de l’Associació Amics de la UNESCOhi van participar també els nostres companys Jordi Saura(Poder i mecenatge artístic a la Vall del Loire) i Maria RosaFernando, que ens fa oferir una deliciosa «pinzellada musicalfrancesa» amb audició inclosa.

Per altra banda, Jesús Villanueva va detectar les crítiques alRei Sol en la literatura del Grand Siècle, l’escriptor LluísMaria Todó –premi Josep Pla 2006– va parlar-nos d’ÉmileZola, Isabel Margarit sobre Mísia Sert i José Manuel Rua (UB)sobre el Maig de 1968. Iñigo Pedrueza (de l’École Superieurede Commerce de Montpellier) va reflexionar sobre La extrañaderrota francesa de 1940 i va glossar-nos l’apassionant figurade Marc Bloch, un orgull per als historiadors.

10 visites insòlitesLa nostra companya Victòria Medina, percommemorar el nostre 10è aniversari, ha inauguratun programa de 10 visites comentades a espaisinsòlits, desconeguts, curiosos i sorprenents, quegeneralment no són oberts al públic. Alguns d’ellssón de difícil accés i gràcies als nostres contactespodem organitzar-ne una visita privada i gaudir-ne«a la carta».

El 25 de març ens obria les seves portes laFundació Folch, en la que seria la darrera visitaabans de la cessió en dipòsit del seu patrimoni alMuseu Etnològic.

El 27 d’abril ho va fer el Parc de RecercaBiomèdica de Barcelona i el 25 de maig la ReialAcadèmia de Medicina.

Page 27: Butlletí FH 19

27

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Fent HistòriaAssociació Catalana d’Estudis Històrics

Hotel d’Entitats de GràciaProvidència, 4208024 Barcelona

A/e: [email protected]: 93 213 08 90Pàgina web: www.fenthistoria.org

Consell de redacció:Junta Directiva de Fent Història

Coordinació:Ferran Sánchez i Eva López

Maquetació:Eva López

DL: B-27290-02ISSN: 1695-3622

Els articles que s’inclouen són opinionsparticulars i se’n responsabilitzen elsmateixos autors. La reproducció total oparcial del seu contingut sols podràefectuar-se citant la procedència.

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○ ○

Edita

Socis 2011Aquest primer semestre de l’any hem organitzatdues conferències a la Biblioteca Pública Arús.Per una banda, la nostra companya LauraDevenat ens va presentar el doctor DomènecCampillo per parlar-nos d’El crani infantil d’Orce.

Per la seva banda, el dimarts 3 de maig el nostrecompany Lluís Corominas va pronunciar laconferència 100 anys de dones aviadores a casanostra.

Ens han visibilitzat també el Rubén González, queva pronunciar en el Saló del Còmic d’enguany laconferència sobre Indiana Jones. I també el ManelVillar, autor del reconegut blog La pitxa un lio(http://pitxaunlio.blogspot.com) va protagonitzarla conferència Filosofia, democràcia i polititzacióa les Cotxeres de Sants.

Clàssics Fent HistòriaDurant el trimestre també hanparlat de reines les nostrescompanyes Isabel Gascón, JuliaLarena i Maria Ángeles Torrente,ja que la nissaga de cursos ambperspectiva de gènere hacontinuat amb molt èxit a la casa Elizalde.

El centre cultural del carrer València ha allotjat també trespassejades per Barcelona conduïdes pel nostre companyOleguer Biete: Farmàcies modernistes, Misteris de Barcelonai La façana marítima.

L'Oleguer també ha participat en el cicle sobre el Sàhara quela Victòria ha coordinat per a Amics de la UNESCO,pronunciant la conferència Pintures rupestres al desert?L'art de Tassili n'Adjjer.

Març femeníEl cicle mediterrani va comptar també amb Núria Castro:aprofitant el dia de la dona, la nostra egiptòloga de capçalerava reivindicar la figura de Cleòpatra com la primera membrede la dinastia dels Ptolomeus que, conscient de la riquesacultural del poble mil·lenari que governava, podria represen-tar una fusió entre dues ribes.

El mes de març havia començat amb la conferència Dones deBarcelona de la nostra companya Elisenda Belenguer a lesCotxeres de Sants, en la que va reivindicar la memòriahistòrica de les dones barcelonines.

La mateixa setmana del Dia de la Dona, Maria Pilar Queralt delHierro ens parlava de Maria Antonieta dins el cicle francèsque he tingut l’oportunitat de coordinar a Amics de laUNESCO. Un cicle que havia obert amb molt èxit la nostracompanya Julia Larena per parlar-nos de Leonor d’Aquitània.

Page 28: Butlletí FH 19

28

Butll

etí F

ent

His

tòria

19

- 1r

sem

estr

e 20

11 -

Esp

ecia

l 10

Any

s!