power point català t2

6
Català Tema 2

Upload: marta-barcelo-romeu

Post on 14-Apr-2017

253 views

Category:

Education


2 download

TRANSCRIPT

Page 1: Power Point Català T2

Català

Tema 2

Page 2: Power Point Català T2

Recordem:Lexema: part de la paraula que no canvia.Morfema: part de la paraula que sí que canvia.

Els morfemes ens donen informació de la paraula.gènere: masculí o femení

Noms i adjectius nombre: singular o plural

Persona: 1ª, 2ª o 3aVerbs

Nombre: singular o plural

ELS MORFEMES

Page 3: Power Point Català T2

Per a saber la persona i el nombre d’un verb:

Persona NombreJo 1a Tu 2a SingularEll 3aNosaltres 1aVosaltres 2a PluralElls 3a

Page 4: Power Point Català T2

Indiquen la proximitat o llunyania del nom que acompanyen o substitueixen. Ex.: aquell, aquest, aquesta, aquelles.... Hi ha dos tipus: Determinant demostratiu: demostratiu que acompanya un nom. Aquell nen és molt simpàtic. N Passa'm aquelles llibretes. N Pronom demostratiu: demostratiu que substitueix un nom. Aquell és el simpàtic. (nen, professor, amic...) Passa'm aquelles. (llibretes, capses, gomes...)

ELS DEMOSTRATIUS

Page 5: Power Point Català T2

Indiquen la propietat del nom que acompanyen o substitueixen. Ex.: meu, teves, seu, nostre, vostres, seus... Hi ha dos tipus: Determinant possessiu: possessiu que acompanya un nom. El meu llibre és nou. N Avui he vist els teus pares. N Pronom possessiu: possessiu que substitueix un nom. El meu és nou. (llibre, cotxe, mòbil…) Avui he vist els teus. (pares, apunts, examens…)

ELS POSSESSIUS

Page 6: Power Point Català T2

L’ACCENT DIACRÍTIC

L’accent diacrític s’utilitza per a diferenciar dues paraules que s’escriuen igual. Una s’escriu amb accent i l’altra, sense.

Deu nombre Net contrari de brut (limpio)Déu referent a la religió Nét fill del fill (nieto)

Dona persona Os òrgan del cos (hueso)Dóna del verb donar. Ós animal

Mes de l’any (gener, febrer...) Si condicióMés quantitat Sí afirmació

Te beguda Pel per+elTé verb tenir Pèl cabell