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Stephan HeylMedizinische Klinik III- Kardiologie

Universitätsklinikum Frankfurt

Echokardiographie in der HD

Überblick

Das kardiorenale Syndrom

RCS- heart and kidney in patients in dialysis facilities

Echokardiographische Befunde und Parameter

�Disorders of the heart and kidneys whereby acute or chronic dysfunction may induce acute or chronic dysfunction in the other�

C. Ronco, P. McCullough, S. D. Anker, et al., �Cardio-renal syndromes: an executive summary from the consensus conference of the Acute Dialysis Quality Initiative,� Contributions to Nephrology, vol. 165, pp. 54�67, 2010.

Das kardiorenale Syndrom

CRS Typ I (akut)

CRS Typ II (chronisch)

Das kardiorenale Syndrom

Goals Point prevalence of

CRS Describe

treatment patterns Evaluate physician

awareness

Der Left Atrial Volume Index (LAVI)

Korrelation LA Volumen und Mortalität nach Myokardinfarkt , DCM und Patienten mit Peritonealdialyse

1 Moller et al. Left atrial volume: a powerful predictor of survival after acute myocardial infarction. Circulation 2003;107:2207-12.2 Modena et al Left atrial size is the major predictor of cardiac death and overall clinical outcome in patients with dilated cardiomyopathy: a long-term follow-up study. Clin Cardiol 1997;20:553-60.3 Kim et al. �Left Atrial Volume Is an Independent Predictor of Mortality in CAPD Patients�. Nephrology Dialysis Transplantation 26, Nr. 11 3732�3739.

Bestimmung des LAVI Bestimmung erfolgt gemäß den

Richtlinien der ESC/ ASE Zwei Methoden

Errechnung nach der �area length� Methode

Biplan, modifiziert nach Simpson

Indizierung des Volumens auf die Körperoberfläche

Lang et al. �Recommendations for chamber quantification�. European journal of echocardiography: the journal of the Working Group on Echocardiography of the European Society of Cardiology 7, Nr. 2 (März 2006): 79�108.

LV Masse

The RT3D data resulted in significantly larger LV long-axis dimensions and measurements of LV mass that correlated with CMR better (r0.90) than 2D (r0.79). The 2D technique underestimated LV mass (bias, 39%), whereas RT3D measurements showed only minimal bias (3%). The 95% limits of agreement were significantly wider for 2D (52%) than RT3D (28%). Additionally, the RT3D technique reduced the interobserver variability (37% to 7%) and intraobserver variability (19% to 8%).

Circ 2004;110;1814-18

VielversprechendeStudien

Mitralringverkalkung3DE Empfohlen

10-50% der Patienten mit ESRD

Risikofaktoren Sekundärer Hyperpara Alter/ Dauer der HD

Raggi P, Bommer J, Chertow GM. Valvular calcification in hemodialysis patients randomized to calcium-based phosphorus binders or sevelamer. J Heart Valve Dis 2004; 13:134.

Kalzifizierte Aortenklappenstenose3DE Empfohlen

15-20 % der Patiententen, bei 3-9% hochgradig

Schnelles Fortschreiten (0,23cm² versus 0,05- 0,1 cm²)

Baglin A. et al, Severe valcular heart disease in patientts on chronic dialysis, Ann Med Interne, 1997, 148:521

Pulmonale Hypertonie3DE Empfohlen

Prävalenz 17-49% Geringer unter

Peritonealdialyse? Spezifische Therapie?

Klappeninsuffizienzen und Hämodialyse3DE Empfohlen

Prävalenz von Klappeninsuffizienzen hoch

Vor Echo Gewichtsoptimierung sinnvoll

K/DOQI Workgroup. K/DOQI clinical practice guidelines for cardiovascular disease in dialysis patients. Am J Kidney Dis 2005; 45:S1.

Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit !

Echokardiographie -Labor:

PD Dr. Birgit AßmusAngie Schmitt & Christine Scheld

Linkes Vorhofohr

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